عصر خودرو

برای سودآوردن بودن پتروشیمی از جیب مردم هزینه می‌شود

عصر بازار- یک کارشناس انرژی معتقد است که باید برای توسعه پتروشیمی، به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید بود، چرا که قیمت نفت تاثیر خوب یا بد خود را سال‌هاست که در این حوزه می‌گذارد.

برای سودآوردن بودن پتروشیمی از جیب مردم هزینه می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، علی فاطمی گفت: تا چند سال قبل، قیمت گاز دو تا سه سنت بر مترمکعب بود و فروش گاز به ترکیه با نرخ 45 سنت و برای ترکمنستان با نرخ37 سنت انجام می‌شد. در عین حال میزان مصرف گاز برای واحدهای پرمصرف مثل آمونیاک چیزی در حدود دو میلیون مترمکعب در روز است. یعنی این واحدها در زمان ارزانی گاز، هزینه‌ای نمی‌پرداختند.

    وی ادامه داد: در عین حال اخیرا وزیر نفت عنوان کرده است که قیمت گاز از زمانی که از چاه تولید می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد، رقمی در حدود 12 تا 15 سنت هزینه در بر دارد. در این میان این قیمت برای خوراک واحدهای پتروشیمی با نرخ 10 تا 13 سنت عرضه می‌شود و برای مصارف خانگی، نرخ 70 تا 80 تومان است. این درست به آن معناست که کشور ما برای سودآور بودن واحدهای پتروشیمی، از جیب مردم هزینه می‌کند.

    این کارشناس انرژی تاکید کرد: من بارها عنوان کرده‌ام که ای‌کاش صنعت گاز هم ملی شود. شرایط فعلی به نفع خصولتی‌هاست که تولیدهای کلی را در اختیار دارند و تلاش می‌کنند تا قیمت گاز پایین‌تر آید.

    فاطمی عنوان کرد: نکته‌ای که باید در این رابطه در نظر داشت این است که سودآور کردن واحدهای پتروشیمی باید با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد. واقعیت این است که قیمت نفت حتی از دولت قبل هم تاثیر خود را بر واحدهای پتروشیمی گذاشته اما نکته مهم‌تر این است که چه در زمانی که نفت 100 دلار بود و چه حالا که به کانال 30 دلار رسیده است، دولت هیچ پرداختی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی انجام نمی‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها