عصر خودرو

ثبت توافق و تمدید انتظار برای رونق بازار فولاد

عصر بازار: روز گذشته مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی در حالی در نهایت با توافق جامع همراه شد که فعالان بازار فولاد در عمق رکود این بازار خبر توافق هسته‌ای را پیگیری کردند. توافق هسته‌ای که از مدت‌ها قبل چشم‌انداز رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و تغییر فضا را پیش روی فعالان بازار فولاد قرار داده بود، در حالی به نتیجه رسید که به عقیده کارشناسان و فعالان بازار فولاد هنوز تا مشاهده آثار این توافق بر شرایط فولاد راهی چند ماهه باقی مانده است.

ثبت توافق و تمدید انتظار برای رونق بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب اگرچه قیمت‌ میلگرد و تیرآهن با اندکی کاهش در روز گذشته همراه بود،‌ اما فعالان بازار امیدوار هستند تا پایان امسال شرایط با تغییرات رو به بهبود همراه باشد.  یک فعال بازار فولاد با اشاره به اینکه طی روز گذشته بازار واکنش خاصی به خبر اعلام توافق جامع نداشت، می‌گوید: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار فولاد در کف خود قرار دارند و بعید است با کاهش شدیدی همراه شوند، زیرا به دلیل مسائل فنی و اقتصادی عملا چنین احتمالی وجود ندارد. از طرفی با توجه به عدم کاهش قیمت ارز به زیر 3 هزار تومان، احتمال مقاومت بازار بیشتر خواهد شد.  از نظر این فعال بازار احتمالا قیمت‌ها تا 3 ماه آینده نیز به همین منوال کج دار و مریز ادامه خواهند داد، یعنی تا زمانی که توافق قطعی روند تصویب در مجالس کشورها و ثبت در کشورهای مذاکره‌کننده را طی کند.

    اما به عقیده مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در کوتاه‌مدت ممکن است بازار فولاد تحت تاثیر اثر روانی مثبت حاصل از توافق قرار بگیرد و اندکی با رونق همراه شود؛ این در حالی است که برای مشاهده تاثیرات واقعی باید دست‌کم تا ابتدای سال آینده صبر کرد. به عقیده علی‌اصغر بهرامی سال آینده با توجه به گشایش پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از مرزها، حرکت سرمایه‌گذاران خارجی به سمت ایران و همچنین تحرک پروژه‌های عظیم عمرانی، می‌تواند سالی خوب به همراه تغییرات مثبت چشم‌گیر برای فولاد کشور باشد.  در نهایت این که مشکل اصلی در بازار فولاد ضعف تقاضا و عقب نشینی خریداران است و در صورت تقویت حجم معاملات، می‌توان به بهبود بنیادین بازار امیدوار بود هر چند که قیمت‌ها رشد چندانی از خود نشان ندهد.
     

    برچسب ها