عصر خودرو

توافق هسته‌ای، بازار فلزات را تکان می‌دهد

عصر بازار: فعالان بازار فلزات معتقدند با توافق هسته‌ای می‌توان انتظار داشت جریان نقدینگی بار دیگر راه خود را به این بازار پیدا کند.

توافق هسته‌ای، بازار فلزات را تکان می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت فلزات پایه و گرانبها همچنان در سراشیبی قرار گرفته‌اند و روند نزولی خود را طی می‌کنند.

    در همین راستا نیلوفر سلطانی، معامله‌گر در حوزه فلزات گفت: در چند هفته اخیر در بازار داخلی فلزات گرانبها و پایه شاهد روند نزولی بوده‌ایم. خبرهای رسیده از توافق هسته‌ای و اثرات آن بر نرخ ارز و اخبار رسیده از اقتصاد چین باعث شده‌اند تا از سمتی قیمت‌ها نزولی شده و از سوی دیگر با کاهش تقاضا در بازار فلزات روبه‌رو باشیم.

    او ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت قیمت مس در معاملات بازار داخلی کاهش پنج درصدی را تجربه کرد. به صورت عمده می‌توان این کاهش را ناشی از کاهش نرخ ارز و همچنین روند رو به پایین بازارهای جهانی دانست.

    سلطانی افزود: عامل اصلی ریزش شدید قیمت مس در بازارهای جهانی را می‌توان ناشی از کاهش ظرفیت تولید مس در چین دانست.

    این معامله‌گر در حوزه فلزات تصریح کرد: به عقیده فعالان بازار مس اگر روند کاهشی قیمت مس در بورس لندن ادامه پیدا کند و نرخ ارز هم همچنان نزولی شود، پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده نرخ مس کاهش یابد. چه‌بسا این انتظار برای کاهش نرخ منجر به کاهش تقاضای مس در تالار معاملاتی بورس کالا در یکشنبه گذشته شد، و این به‌رغم آن است که در این هفته قیمت پایه مس نسبت به هفته گذشته هزار تومان در هر کیلو کاهش داشته است.

    او در ادامه گفت: بدین ترتیب به نظر می‌رسد که هفته آینده زمان مناسبی برای خرید باشد. چرا که جمله این عوامل سبب شده‌اند که قیمت‌ها به کف رسیده باشند و افت بیشتری برای این محصول تصور نمی‌شود.

    سلطانی گفت: در بازار فولاد هم که در یک سال اخیر شاهد افت قیمت‌ها بوده‌ایم، کمبود تقاضا منجر شده که این بازار در رکود عمیقی به سر ببرد.

    او ادامه داد: با انجام توافق هسته‌ای و رسیدن خبرهای مثبت در این راستا می‌توان انتظار داشت که جریان نقدینگی بار دیگر راه خود را به این بازار پیدا کند.

    سلطانی در مورد تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر روی بازار فلزات نیز گفت: فعالان بازار عقیده دارند با توافق هسته‌ای، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت تغییری بنیادین در شرایط ایجاد نشود؛ اما تزریق امید محرکی برای ورود سرمایه‌ها به بازار خواهد بود. البته این امید نیز مستلزم سیاست‌های انبساطی دولت در بلندمدت خواهد بود.

    مهدی یونسی، مشاور شرکت آلومینیوم هم گفت: قیمت فلزات در بازار ایران با بازار جهانی متغیر است.

    او ادامه داد: قیمت فلزات در ایران بستگی به قیمت دلار نیز دارد و اگر دلار کاهش پیدا کند قیمت فلزات در بازار ایران هم زوند نزولی به خود می‌گیرد.

    یونسی در مورد تاثیر مذاکرات بر روی قیمت فلزات نیز گفت: اگر ما به توافق برسیم تغییر در قیمت‌ها می‌شود و بازار تکان خواهد خورد.

    او نیز افزود: اگر ما در مذاکرات به توافق برسیم واردات و صادرات ما برای فلزات خیلی بهتر می‌شود.

    یونسی خاطرنشان کرد: ما الان هم واردات داریم ولی اگر ما به توافق نرسیم واردات ما نیز کمتر و کمتر می‌شود.

    برچسب ها