عصر خودرو

چین برای حمل نفت از نفتکش‌های ایرانی استفاده می‌کند

عصر بازار- خریداران چینی نفت ایران برای ادامه واردات نفت از ایران در برابر تهدید تحریم‌های آمریکا، برای حمل محموله‌های نفتی خود از نفتکش‌های ایرانی استفاده می‌کنند.

چین برای حمل نفت از نفتکش‌های ایرانی استفاده می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، استفاده از نفتکش‌های ایرانی نشان می‌دهد چین با وجود تحریم‌های آمریکا، می‌خواهد به خرید نفت ایران ادامه دهد.

    آمریکا پس از خروج از برجام، تلاش می‌کند صادرات نفت ایران را صفر کند اما چین با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرده و از روابط تجاری خود با ایران دفاع کرده است.

    نخستین دور تحریم‌های آمریکا در هفتم اوت به اجرا درآمد و ممنوعیت خرید نفت ایران نیز در نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد. بیمه‌گران که آمریکایی یا اروپایی هستند، به دلیل واهمه از مجازات آمریکا، قادر به ارایه خدمات نیستند.

    چهار منبع آگاه به رویترز گفتند: شرکت بازرگانی نفت دولتی "ژوهای ژنرانگ" و "سینوپک گروپ" که بزرگترین پالایشگاه آسیا است، به منظور تضمین تامین نفت، بندی را در توافق تامین بلندمدت خود با شرکت ملی نفت ایران اضافه کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد از نفتکش‌های تحت اداره شرکت ملی نفتکش ایران استفاده کنند.

    قیمت نفت تحت قراردادهای بلندمدت تغییر می‌کند و ایران همه هزینه‌ها و ریسک‌های تحویل و همچنین مسئله بیمه را تحت پوشش قرار خواهد کرد.

    بنا بر آمار تامسون رویترز، در ژوییه همه 17 نفتکش چارتری که نفت را از ایران به چین حمل کردند، تحت اداره شرکت ملی نفت ایران بودند. در ژوئن هشت نفتکش از 19 کشتی چارتری تحت اداره چینی‌ها بودند.

    این نفتکش‌ها ماه گذشته حدود 23.8 میلیون بشکه نفت خام و میعانات یا مادل 767 هزار بشکه در روز به مقصد چین حمل کردند. در ژوئن میزان نفت بارگیری شده 19.8 میلیون بشکه یا 660 هزار بشکه در روز بود.

    بنا بر آمار گمرکی، در سال 2017 چین به طور میانگین 623 هزار بشکه در روز نفت وارد کرد.

    سینوپک درباره تغییر نفتکش‌ها اظهارنظر نکرد. سخنگوی گروه نام کِونگ که شرکت مادر ژنرانگ است نیز دراین باره اظهارنظر نکرد.

    ایران در فاصله سال 2012 تا 2016 از سیستم مشابه برای دور زدن تحریم‌های غربی استفاده کرده بود. هنوز معلوم نیست که ایران چگونه برای خرید نفت چین که حدود 1.5 میلیارد دلار در ماه ارزش دارد بیمه فراهم خواهد کرد. بیمه معمولا شامل پوشش برای محموله‌های نفتی، مسئولیت شخص ثالث و آلودگی است.

    یک مدیر نفتی در پکن گفت: برای نخستین بار نیست که شرکت‌ها از چنین گزینه‌ای استفاده می‌کنند. هر زمان که لازم باشد خریداران می‌توانند از چنین گزینه ای استفاده کنند.

    دو منبع تجاری اظهار کردند خریداران قراردادی نفت ایران اوایل ماه جاری برنامه‌های خود را درباره میزان خرید نفتشان در سپتامبر به شرکت ملی نفت ایران ارایه کردند.

    معمولا حدود یک ماه طول می‌کشد که نفت ایران به چین برسد.

    به گفته چهار منبع آگاه، با توافقات اخیری که پیرامون حمل نفت انجام گرفته است، انتظار می‌رود میزان محموله‌های نفتی ایران به چین در سطح فعلی بماند.

     

    برچسب ها