عصر خودرو

زیان ۱.۶ درصدی بورس

عصر بازار- تشدید روند کاهشی قیمت نفت و تداوم رکود و ابهامات اقتصادی در کنار نگرانی سهامداران از کاهش سودآوری شرکتها در گزارش های ۹ ماهه موجب شده است تا بورس تهران در آخرین ماه پاییز روندی نزولی توام با نگرانی را طی کند و با زیان به استقبال زیان برود.

زیان ۱.۶ درصدی بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران در حالی در دومین سال رکود خود قرار دارد که همچنان روند نزولی در این بازار حاکم بوده و کاهش شدید قیمت‌ها و زیان سهامداران موجب حرکت گسترده فعالان این بازار به سمت بازار پول و سرمایه گذاری در سپرده های بانکی شده است.

    در این ماه اگر چه اخبار سیاسی مهمی در خصوص بسته شدن پرونده PMD مطرح شد، اما ابهاماتی در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، نرخ بالای سود بانکی و بهره مالکانه معادن و از همه مهم تر تشدید روند نزولی قیمت نفت و رسیدن قیمت این محصول به 35 دلار که در سال های اخیر بی سابقه بوده است، شرایط تالار شیشه ای را سخت تر کرد و موجب تشدید نگرانی و ناامیدی سهامداران شد.

    به این ترتیب اگرچه اواسط دی ماه زمان احتمالی رفع تحریم ها اعلام شده است، اما ابهامات اقتصادی و احتمال گزارش نامطلوب 9 ماهه شرکتها به قدری است که مانع اثرگذاری اخبار مثبت سیاسی در بازار سرمایه شده است؛ امری که موجب افزایش میانگین زیان سهامداران در آذر ماه شد و میانگین زیان 9 ماهه بورس را تا سطح 1.6 درصد افزایش داد.

    بر این اساس بورس تهران آخرین ماه پاییز را در حالی سپری کرد که طی 20 روز معاملاتی مهم ترین متغیر این بازار یعنی شاخص بورس هزار و 371 واحد معادل 2.18 درصد افت کرد و منجر به شکست خط مقاومت 61 هزار واحد و ورود شاخص به نیمه 61 هزار واحد شد.

    در این ماه حجم و ارزش معاملات سهام به ترتیب 9 و 11 درصد رشد کرد و در مجموع 9 هزار 13 میلیون سهم به ارزش 16 هزار و 229 میلیارد ریال شد ؛ همچنین در این ماه دفعات معاملات افت 1.5 درصدی را تجربه کرد و به 576 هزار و 169 دفعه رسید.

    در این ماه همچنین تعداد خریداران نسبت به ماه گذشته تغییری نکرد و تعداد خریداران در سطح 180 هزار و 378 نفر باقی ماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها