عصر خودرو

عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان داد؛

افت دسته جمعی قیمت نفت و فلزات اساسی

عصر بازار- عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نفت و فلزات اساسی نشان می دهد که در هفته گذشته تشدید جنگ تجاری روند کاهشی برای نفت رقم زد و رشد ارزش دلار نیز سقوط شدید قیمت فلزات را در پی داشت.

افت دسته جمعی قیمت نفت و فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون رشد فوق العاده ارزش دلار در برابر سایر ارزها به ویژه لیر ترکیه و  افزایش قابل توجه موجودی ذخایر نفت آمریکا قرار گرفته و هفته کاهشی دیگر را به ثبت رساند. قیمت نفت در شروع هفته به دنبال تشدید تنش‌های تجاری که به دورنمای رشد تقاضا برای سوخت به خصوص در آسیا لطمه زده است کاهش یافت.

    از طرف دیگر آماری که روز جمعه از سوی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز منتشر شد، نشان داد که شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته بیشترین افزایش را از ماه مه داشته و با 10 حلقه افزایش، به 869 حلقه رسیده است که بیانگر بالاترین سطح فعالیت حفاری در آمریکا از مارس سال 2015 است. در روز سه شنبه نیز پس از انتشار گزارش ماهانه اوپک که نشان داد عربستان سعودی تولید خود را به منظور جلوگیری از اشباع عرضه بازار کاهش داده است، به طور موقت افزایش پیدا کرد اما در ادامه پس از انتشار آمار هفتگی نفت آمریکا که نشان دهنده رشد بالای ذخایر نفت این کشور بود قیمت ها مجددا نزولی شد و سپس با تشدید بحران ارزی ترکیه و سرایت آن به بازارهای اروپایی شاهد کاهش بیش از پیش قیمت ها در بازارهای جهانی بودیم.

    گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 10 اوت، به میزان 3.7 میلیون بشکه افزایش یافته و به 410.8 میلیون بشکه رسیده است. آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور فراتر از این ها بود و نشان داد که ذخایر نفت آمریکا به میزان 6.8 میلیون بشکه افزایش یافته و به 414.19 میلیون بشکه رسیده است. همزمان این آمار نشان داد که تولید نفت این کشور در هفته منتهی به 10 اوت، 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 10.9 میلیون بشکه در روز رسیده است. در روز پایانی هفته پس از اینکه پکن اعلام کرد هیاتی را برای حل اختلافات تجاری به واشنگتن اعزام خواهد کرد آرامش به بازارهای جهانی برگشته و قیمت ها بعد از افتی شدید مجددا صعودی شدند.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

    سقوط شدید قیمت فلزات در پی رشد ارزش دلار

    فلزات اساسی نیز در هفته ای که گذشت تحت تاثیر بحرات ارزی ترکیه و افزایش نگرانی ها نسبت به وقوع بحران اقتصادی در این کشور و سرایت این بحران به حوزه اتحادیه اروپا و رشد فوق العاده ارزش شاخص دلار تحت فشار شدید قرار گرفته و نزولی شدند. ادامه بحران ارزی و مالی در ترکیه و وضعیت مناسب اقتصاد آمریکا و انتظار برای افزایش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور تا یک ماه آینده موجب شد تا ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی به بالاترین سطح خود در 13 ماه اخیر برسد.
    بحران مالی اخیر ترکیه با تشدید اختلافات این کشور با آمریکا بر سر دستگیری و محاکمه کشیش آمریکایی رقم خورد و با سخنان ترامپ در مورد افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه و اعمال تحریم های اقتصادی بر این کشور به اوج خود رسید. این اختلافات سقوط لیر ترکیه را که از چند ماه پیش آغاز شده است شدت بخشید و در هفته گذشته در مواقعی هر دلار آمریکا به 7.2 لیر ترکیه نیز رسید. با توجه به بدهی های سنگین خارجی ترکیه نگرانی نسبت به وقوع بحران اقتصادی در این کشور و عدم توانایی این کشور در بازپرداخت وام های خود این بحران را به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا سرایت داد و ارزش یورو و پوند نیز در مقابل دلار آمریکا افت کرد و سهام بانک های اروپایی سقوط بالایی را تجربه کرد.
    در دو روز پایانی هفته بعد از اقدامات بانک مرکزی ترکیه برای کنترل سقوط ارزش لیر و همچنین اعلام خبر سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری قطر در این کشور شاهد بازگشت آرامش نسبی به اقتصاد این کشور و به تبع آن به بازارهای جهانی بودیم و با اعلام اعزام هیاتی از سوی دولت چین به آمریکا برای حل اختلافات تجاری شاهد متوقف شدن روند نزولی قیمت کامودیتی ها و رشد قیمت ها بودیم.از طرف دیگر انتشار آمار نه چندان مطلوب از اقتصاد چین و افزایش موجودی انبارهای فلزات در بورس فلزات لندن به ویژه رشد9 درصدی موجودی انبارهای فلز روی از دیگر عوامل کاهش قیمت فلزات در هفته گذشته بودند.

    در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

     
    برچسب ها