عصر خودرو

رشد ۲۸ درصدی معاملات هفتگی فرابورس

عصر بازار- طبق تازه ترین آمارها، معاملات فرابورس در هفته گذشته با بیش از ۲۸ درصد رشد همراه شد.

رشد ۲۸ درصدی معاملات هفتگی فرابورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ،پذیره‌نویسی بخش سوم اوراق اجاره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در نمادهای «شستا001»، «شستا002»، «شستا003» و «شستا004» به ارزش 12 هزار میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی و عرضه عمده 3.25 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت بیمه سامان در بازار اول به ارزش 219 میلیارد ریال در بازار اول، مهم‌ترین رخدادهای فرابورس در هفته چهارم مردادماه بودند که در رشد 28 درصدی ارزش کل معاملات این هفته اثر داشتند.

    این گزارش می افزاید: چهارمین هفته کاری مردادماه در فرابورس با داد و ستد 3078 میلیون ورقه بهادار به ارزش 32 هزار و 38 میلیارد ریال همراه بود و بدین ترتیب ارزش مبادلات فرابورس نسبت به هفته گذشته 28 درصد درصد رشد کرد. این در حالی است که حجم داد و ستدها در مقایسه با هفته پیش 24 درصد کاهش افزایش یافته است.

    حجم و ارزش مبادلات

    نگاهی به جداول حجم و ارزش مبادلات فرابورس به تفکیک بازارها حاکی از عملکرد سبز بازارهای اول و پایه از نظر حجم دادوستدها و همچنین سبزپوشی بازارهای اول و ابزارهای نوین مالی به لحاظ ارزش مبادلاتی است.

    بدین ترتیب بازار اول با رشد اندک 5 و 1 واحدی که ناشی از مبادله 744 میلیون سهم به ارزش 1795 میلیارد ریال بود، همچنان سبزپوش ماند. در مقابل در بازار دوم شاهد دست به دست شدن 1268 میلیون سهم به ارزش 4361 میلیارد ریال بودیم که افت 40 و 45 درصدی را در ارزش و حجم مبادلات این بازار به دنبال داشت.

    بازار پایه

    در بازار پایه نیز در حالی حجم معاملات نسبت به سومین هفته کاری مردادماه 12 درصد افزایش یافت که ارزش این دادوستدها با 6 درصد کاهش مواجه شد و شاهد جابه‌جایی 1003 میلیون به ارزش 1507 میلیارد ریال در این بازار بودیم. در این بازار طی هفته جاری در حالی تابلو «ج» با افزایش حجم و ارزش مبادلات همراه شد که در تابلوهای معاملاتی «الف» و «ب» شاهد افت این متغیرها بودیم.

    بازار ابزارهای نوین مالی

    همانگونه که اشاره شد بازار ابزارهای نوین مالی عملکردی سبز را از نظر ارزش دادوستدی به ثبت رساند؛ به گونه‌ای که ارزش مبادلاتی در این بازار نسبت به هفته پیش 72 درصد افزایش یافت این در حالی است که حجم معاملاتِ این بازار 39 درصد کاهش پیدا کرد.

    با این اوصاف، معامله‌گران طی 5 روز کاری هفته جاری 63 میلیون ورقه را در بازار ابزارهای نوین مالی دست به دست کرده‌ و ارزش 24 هزار و 374 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده‌اند. در این بازار، با دادوستد 26 میلیون ورقه بدهی به ارزش 23 هزار و 452 میلیارد ریال، اوراق بدهی 96 درصد از کل ارزش مبادلاتی بازار ابزارهای نوین مالی را در اختیار گرفتند. مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با دادوستد 37 میلیون ورقه ETF به ارزش 636 میلیارد ریال دنبال شد.

    اوراق تسهیلات مسکن

    همچنین خریدوفروش اوراق تسهیلات مسکن در هفته جاری با کاهش 10 درصدی در حجم و ارزش مبادلات همراه شد و بدین ترتیب معامله‌گران این اوراق 430 هزار ورقه تسه به ارزش 286 میلیارد ریال را دست به دست کردند.

    افزون بر این، در هفته منتهی به 26 مردادماه ماه شاخص کل فرابورس نیز در پی فرازوفرودهایی از ارتفاع 1500 واحدی عبور کرد و در مجموع، بازدهی خود از ابتدای ماه به 22.8 و از آغاز سال به نزدیکی 37 درصد رسانید.

    معاملات خرد

    از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط به 6513 میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن 30 درصد از این رقم در رده نخست صنایع فرابورسی با بالاترین ارزش معاملات ایستاد. گروه‌های شیمیایی‌ها و فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نیز به ترتیب با 1442 و 642 میلیارد ریال، سهم 22 و 10 درصدی را ارزش معاملات بازار سهام در اختیار گرفتند و رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

    برچسب ها