عصر خودرو

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران :

پیشنهاد تدوین بسته مهار نقدینگی

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می گوید که بانک مرکزی بعد از تدوین و اجرای بسته ارزی، باید بسته ای برای مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید ارائه کند.

پیشنهاد تدوین بسته مهار نقدینگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، سیدحسین سلیمی با بیان این مطلب افزود: نقدینگی و مهار آن از جمله مهم ترین اولویت هایی است که رییس کل بانک مرکزی باید تدبیری برای آن بیاندیشد. وی با بیان اینکه نقدینگی یک هزار و 500 هزار میلیارد تومانی باید به سمت تولید هدایت شود، گفت: بانک مرکزی باید به موضوعات مهمی از جمله نرخ سود و نرخ تسهیلات باید ورود کند؛ نقدینگی موجود در کشور پشت هر سدی قرار بگیرد آن را ویران خواهد کرد و دیدیم که در ماه های گذشته نقدینگی باعث ایجاد نوسان در بازار مسکن، ارز، سکه و طلا شد.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه با اشاره به اینکه برخی از افراد خواهان افزایش نرخ سود بانکی به منظور جذب نقدینگی هستند، تاکید کرد: بنگاه های تولیدی توان پرداخت اقساط تسهیلات با نرخ های 24 تا 30 درصدی را ندارند و لذا مشکلات بزرگی هم برای آنها و هم برای بانک ها از این محل ایجاد شده و خواهد شد.

    نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: از اسفندماه که بانک مرکزی نرخ اوراق را تا 20 درصد بالا برد، بیشتر افراد سپرده های بلندمدت 15 درصدی خود را به اوراق تبدیل کردند که این موضوع باعث افزایش نرخ سود وام بانکی شد.

    وی اظهار داشت: افرادی که خواهان افزایش نرخ سود بانکی به منظور جذب نقدینگی هستند باید به همخوانی نرخ سود با نرخ سود تسهیلات هم توجه کنند؛ در صورتی که نرخ سود افزایش یابد، نرخ تسهیلات هم بالا برود.

    عضو هیات رییس بانک خاورمیانه تاکید کرد: در حال حاضر، تولیدکنندگان کشور توان بازپرداخت وام های خود با نرخ سود 18 درصد را ندارند و در صورتی که این نرخ افزایش یابد، دیگر تولید برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

    برچسب ها