عصر خودرو

نحوه محاسبه دلار در بودجه بسته به درآمدهای نفتی است

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید در بودجه نرخی برای دلار در نظر گرفته نمی شود بلکه نرخ محاسباتی برای کسب درآمد نفتی دولت پیش بینی می شود.

نحوه محاسبه دلار در بودجه بسته به درآمدهای نفتی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، حسن سلیمانی نحوه تعیین نرخ دلار در بودجه سنواتی را تشریح کرد و گفت: در هیچ تبصره ای از قانون بودجه نرخی برای دلار در نظر گرفته نمی شود بلکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته نرخ محاسباتی که مبنای است احصا می شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: برای برآورد نرخ محاسباتی میزان دلارهایی که قابلیت ورود به بودجه عمومی را دارد پیش بینی و برای آن مبلغی به ریال در نظر گرفته می شود.

    نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: بنابراین در بودجه نرخی برای دلار محاسبه نمی شود بلکه براساس قانون تعیین نرخ ارز به بانک مرکزی سپرده شده و وظیفه این بانک است که برای تبدیل ارز به ریال عمل و اعتبار حاصل را به حساب خزانه کل کشور واریز کند.

    وی دراین باره که تعیین نرح محاسباتی چه تاثیری بر التهاب بازار دارد، گفت: روندی که برای نرخ دلار در پیش گرفته شده درست نیست، روند درست آن است که دولت دخالتی نداشته باشد و اجازه دهد بازار نرخ را تنظیم کند، در این بین مسئولایت دولت تنها تامین کالاهای اساسی خواهد بود.

    سلیمانی با تاکید براینکه تخصیص دلار به کالاهای اساسی از جمله وظایف دولت است، بیان داشت: دولت نباید برای واردات هر کالایی دلار 4 هزار و 200 تومانی اختصاص می داد، این کار خطا بود که باید جبران شود.

    این نماینده مجلس افزود: تعیین نرخ مبنا برای دلار این اجازه را به بازار نمی دهد که زیر این نرخ قیمت گذاری کند بنابراین نرخ محاسباتی تاثیر مستقیمی بر نرخ دلار در بازار آزاد دارد.

    وی ادامه داد: بودجه سنواتی باید بر اساس شرایط داخلی وخارجی تنظیم شود به همین دلیل باید میزان درآمد خارجی، درآمد نفت، درآمد ناشی از ارائه خدمات، دریافت مالیات و غیره احصا شود و سپس برای تامین درآمد دولت برای دلار نرخ محاسباتی در نظر بگیریم.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: شرایط کنونی فرصت خوبی است تا وابستگی دولت به درآمد نفت کاهش پیدا کند فضای داخلی وخارجی کشور زمینه را برای جداشدن از نفت فراهم کرده است.

    برچسب ها