عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که "سیاست کشف قیمت در بورس کالا باید براساس سیاست ارزی جدید تغییر کند"، "حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده با محوریت بورس کالا"، " آرامش بازار با توافق فولادی ها و بورس کالا" و " حمایت از صنایع با تغییر سیاست ارزی در کشف قیمت مواد اولیه در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر،  در هفته گذشته معاون امور معدنی وزارت صمت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: در حال حاضر از آهن اسفنجی تا لوله و پروفیل باید در بورس عرضه شود؛ بطوریکه هر خریدار آهن اسفنجی و ورق فولادی از بورس موظف است شمش و لوله و پروفیل تولیدی خود را در بورس عرضه کند؛ در غیر این صورت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده و جریمه می شود؛ ضمن اینکه از فهرست خریداران بورس کالا نیز خارج خواهد شد.

    جعفر سرقینی افزود: اگر محصولات کل زنجیره فولاد در بورس عرضه شوند، مشکلات موجود حل می شود؛ متاسفانه در حال حاضر بورس ناجوانمردانه مورد هجوم واقع شده و متهم شده است.

    وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار آهن و میلگرد نیز برنامه داریم، اظهار کرد: در این رابطه با همکاری بورس در نظر داریم کالای موردنیاز را به دست مصرف کننده واقعی که سازنده ساختمان است، برسانیم. در همین راستا این روش از طریق طراحی یک سامانه، به افرادی که مجوز ساخت معتبر دارند، اجازه خرید از بورس داده می شود و این طرح یا با همکاری سازمان نظام مهندسی و یا شهرداری ها به اجرا در خواهد آمد.

    سرقینی گفت: در حال حاضر نیز روند معاملات در بورس با همکاری و هماهنگی که بورس کالا با وزارت صمت داشته، نسبت به گذشته تقویت شده به طوریکه علاوه بر افزایش عرضه ها، امروز تنها افرادی که مجوز و پروانه فعالیت دارند، می توانند محصول را خرید کنند.

    سیاست کشف قیمت در بورس کالا باید براساس سیاست ارزی جدید تغییر کند

    مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به سیاست جدید ارزی دولت گفت: سیاست قیمت گذاری در بورس کالا براساس ارز مرجع کالاهای اساسی و ایجاد محدودیت در کشف قیمت کالاهای واسطه ای باید متناسب با سیاست های جدید ارزی تغییر کند.

    حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه سیاست محدود سازی قیمت ها در بورس کالا به صورت مصنوعی کمک چندانی به وضعیت بازار نمی کند و تنها باعث می شود فرصت های آربیتراژی زمینه برخی سو استفاده ها را فراهم کند، ادامه داد: اکنون که دولت در سیاست جدید ارزی خود فقط 25 کالای اساسی را مشمول دریافت ارز رسمی نموده، جا دارد سیاست تعیین قیمت های پایه محصولات و سقف رقابت در بورس کالا بر اساس سیاست جدید ارزی تغییر کرده و کالاها به قیمت واقعی خود به فروش برسد.

    سلطانی نژاد گفت: سامانه بهین یاب که مبنای تخصیص سهمیه به خریداران محصولات پتروشیمی از بورس بوده، نیازمند اصلاحاتی است که پیشنهاد ما برای بهبود آن ملاک قرار دادن مواردی همچون خریدهای سال های گذشته، کنترل فهرست بیمه کارکنان و کنترل مصرف برق واحد تولیدی است که بهبود نسبی در تشخیص خریداران واقعی و تخصیص سهمیه های خرید ایجاد خواهد نمود.

    حمایت از صنایع با تغییر سیاست ارزی در کشف قیمت مواد اولیه در بورس کالا

    عضو شورای عالی بورس گفت: در سیاست ارزی دولت، کالاهای اساسی 25 قلم همچون غذا و دارو را شامل می‌شود از این رو محصولاتی همچون فولاد را براساس ارز رسمی نباید در بورس کالا عرضه کرد تا شاهد تک قیمتی شدن نرخ محصولات و کاهش التهاب ها در بازار باشیم.

    حسین عبده تبریزی با بیان اینکه ما در بورس کالا تجربه نوسانات ارزی و التهاب در بازارها را تجربه کرده‌ایم، یادآور شد: این قبیل مشکلات در گذشته نیز بوده ولی اکنون به دلیل تفاوت قیمت دلار 4200 و 1000 تومانی، چالش ها حادتر شده است. در این بین علت مشکلات را نه در بورس بلکه باید در عوامل دیگری جستجو کرد؛ وگرنه به بیراهه می رویم. 

    دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار تاکید کرد: تا وقتی نظام دو قیمتی در بازار حاکم است، فساد نیز وجود خواهد داشت و هیچ ارگانی هم قادر نخواهد بود مانع رانت خواری شود. بنابراین، برای مهار فساد باید کالاها تک قیمتی شده و قیمت‌های داخلی کالا از قیمت‌های جهانی تبعیت کند تا در نبود رانت خواری، رقابت واقعی در بورس شکل گیرد. 

    وی اظهار کرد: دولت اگر مصر به پرداخت یارانه و ارز ارزان به تولیدکنندگان است، می‌تواند معاملات کالاها در بورس را با قیمت ارز آزاد انجام دهد اما مابه‌التفاوت را بعد از معاملات به تولیدکنندگان تخصیص دهد؛ همانطور که مشابه این تجربه را در گذشته هم داشته‌ایم و در مورد خرید محصولات کشاورزی این طراحی وجود داشت که معامله با قیمت آزاد در بورس انجام می‌شد اما مابه‌التفاوت را بعدا دولت پرداخت می‌کرد.

    حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده با محوریت بورس کالا

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: موضوع قیمت گذاری دستوری اکنون در دنیا منسوخ شده و هیچ کالایی در دنیا از جمله کالاهای اساسی مورد قیمت گذاری قرار نمی گیرند، حتی نرخ بنزین و مواد غذایی هم در یک بازار رقابتی عرضه و تقاضا تعیین می شود.

    محمد لاهوتی به بهم خوردن توازن بازار کالاها پس از اعلام دلار 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که عرضه و تقاضای محصولات در بورس کالا هم به دلیل واقعی نبودن نرخ اعلامی ارز با مشکل مواجه شد که به منظور مدیریت و توازن عرضه و تقاضا همکاری هایی میان بورس کالا و اتاق بازرگانی صورت گرفته است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به همکاری اتاق بازرگانی تهران و بورس کالا اشاره کرد و گفت: اخیرا تفاهمی مابین بورس کالا و اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صادرات امضا شده که قرار است کارگروهی در هر حوزه کاری با نمایندگان ذینفع اعم از صنایع بالادستی و پایین دستی شکل بگیرد تا بحث قیمت گذاری و عرضه محصولات در بورس به نوعی تدارک دیده شود که درصد خطا کاهش و یا به نوعی به حداقل برسد.

    شفافیت معاملات با الزام خریداران مس کاتد به عرضه مفتول در بورس کالا

    عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: عرضه مفتول در بورس کالا از سوی خریداران مس کاتد، مادامی که به دلیل نرخ ارز محاسباتی در قیمت های پایه، بین قیمت کالاها در بورس با بازار آزاد تفاوت وجود دارد، موثر خواهد بود و در روند معاملات و میزان تقاضای مس کاتد شفافیت بیشتری ایجاد کرده و مانع از تقاضاهای کاذب شود.

    علیرضا کلاهی با تاکید بر اینکه باید پایش متقاضیان با قدرت پیش رود تا شاهد فیلتر شدن طرف تقاضای مواد اولیه باشیم، گفت: بورس کالا در حالی این اقدام مثبت را در راستای افزایش شفافیت انجام داده که نکته اصلی در روند معاملات این است که باید در سمت تقاضای تولیدکنندگان مس مفتول، نظارت بیشتری صورت گرفته و متقاضیان را پالایش کرد.

    وی گفت: نکته حائز اهمیت در خصوص پالایش متقاضیان خرید کالا از بورس این است که تنها با ارایه پروانه بهره برداری نمی توان به افراد مواد اولیه فروخت؛ چراکه بسیاری از این واحدها فعال نبوده و تولیدی ندارند. اما تنها به کمک بررسی صورت وضعیت مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی می توان نسبت به واقعی بودن تقاضای آنها اطمینان حاصل کرد.

    آرامش بازار با توافق فولادی ها و بورس کالا

    رییس اتحادیه آهن فروشان می گوید: بورس کالا تنها بازار شفاف و واقعی کشور در حوزه مبادلات کالاها به خصوص فولاد است.

    محمد آزاد با اشاره به واقعی بودن قیمت آهن در بورس کالا، گفت: در خصوص قیمت آهن، فقط نرخی که در بورس کالا کشف می‌شود واقعی است. خریدارانی که کالای خود را از طریق بورس تهیه می‌کنند، می‌توانند اطمینان حاصل کننده که با قیمت مناسب و واقعی خرید کرده‌اند. این در حالی است که عده‌ای از تولیدکنندگان، از این شرایط سواستفاده کرده و آهن خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند؛ بلکه با قیمت بیشتر در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

    وی به توافق بین تولیدکنندگان فولادی و بورس کالا نیز اشاره‌ای داشت و گفت: براساس این توافق تولیدکنندگان متعهد شدند که کالای خود را در بورس عرضه کنند تا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده اصلی برسد. از سوی دیگر، مقرر شد که اگر تولیدکنندگان شمش مصرفی خود را از بورس خریداری می‌کنند، حداقل 75 درصد از آن را به کالا تبدیل کرده و از طریق بورس برای مصرف داخلی به فروش برسانند.

    رشد قابل توجهی عرضه فولادسازان در بورس کالا

    نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: براساس آمارها، عرضه انواع محصولات فولادی در بورس کالا برخلاف ادعای برخی صنایع پایین دست افزایش داشته است برای مثال عرضه میلگرد و مقاطع در مدت مشابه سال 96 حدود 48هزار و 500 تن بوده اما امسال به 108 هزار تن رسیده که 124درصد رشد عرضه را شاهد هستیم. همچنین عرضه 157 هزار تن شمش عرضه شده امسال به 335 هزار تن رسیده که افزایش قابل توجهی به شمار می رود.

    حمیدرضا طاهری زاده در خصوص روند معاملات بورس کالا گفت: امروز در بورس کالا به دلیل ارزان بودن قیمت ها، تقاضا افزایش یافته و محصولات بعضا به مصرف کننده واقعی نمی رسد که با برچیده شدن قیمت های دستوری شاهد افت تقاضا و رسیدن مواد به صنایع پایین دست واقعی، ترغیب بیشتر تولیدکنندگان به عرضه بیشتر و حذف فرصت های آربیتراژی خواهیم بود.

    آرد گندم در بورس کالا معامله شد

    روز چهارشنبه 24 مرداد ماه چهار نوع آردگندم با تناژهای مختلف در بورس کالای ایران عرضه شد که در نهایت 5 تن آرد به قیمت 1325 تومان در تالار معاملات به فروش رفت.

    مدیر فروش و بازاریابی شرکت آرد تابان به عنوان عرضه کننده آرد در بورس کالای ایران گفت:از سال گذشته تاکنون اقداماتی به منظور عرضه و فروش آرد در بورس کالا صورت گرفت که در نهایت امروز 5 تن از این محصول روی تابلوی بورس رفت و کل آن با قیمت 1325 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد که امیدواریم از این پس شاهد عرضه های بیشتر این محصول باشیم.

    علیرضا یزدجردی افزود: گفت: هدف از عرضه آرد در بورس کالای ایران کشف قیمت شفاف این محصول است زیرا بورس، بازار مناسبی برای عرضه تمامی محصولات به خصوص آرد است چراکه عمده بازارها به دلیل نبود ساختار نظامند برای معاملات، از فساد و واسطه گری رنج می برند که با ورود به بورس کالا این مشکلات برطرف می شود.

    برچسب ها