عصر خودرو

برآیند صفر روند پرنوسان شاخص فرابورس

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با روندی صعودی آغاز کرد. این افزایش چند دقیقه‌ بیشتر دوام پیدا نکرد و در ادامه فشار عرضه‌ها موجب کاهش این نماگر شد. در پایان معاملات دیروز فرابورس «آیفکس» افت ۵/ ۰ واحدی را تجربه کرد و در پایان داد‌و‌ستد‌ها در سطح حدود ۱۵۰۱ واحدی باقی ماند تا نوسانات شاخص این بازار نتیجه خاصی در پی نداشته باشد.

برآیند صفر روند پرنوسان شاخص فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز در مجموع بازارهای فرابورس حدود 449 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 615 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. عمده این نقدینگی در بازار اوراق با درآمد ثابت به گردش درآمد.
    معاملات بازار اول و دوم از دریچه صنایع
    دیروز در بازار اول و دوم بیش از 250 میلیون سهام به ارزش نزدیک به 84 میلیارد تومان دست به دست شد. بالغ بر 72 درصد نقدینگی این دو بازار در صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی گردش یافت. کاهش قیمت عمده نمادهای دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی منجر به سقوط شاخص روزانه این دو گروه شد که اثر افت ارزش معاملات دو صنعت مزبور تاثیر محسوسی بر معاملات روز گذشته بازار اول و دوم داشت. ارزش معاملات این دو بازار نسبت به روز سه‌شنبه افت 40 درصدی را تجربه کرده بود. در مقابل صنعت خرده‌فروشی از منظر رشد روزانه در صدر جدول بازدهی صنایع فرابورس قرار گرفت. استخراج زغال‌سنگ نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داد و گروه هتل و رستوران به واسطه سیر افزایشی قیمت تک‌نماد‌ خود یعنی (سمگا) سوم شد.

    «ترین»های فرابورس
    در صدر جدول نمادهای پربیننده دیروز بار دیگر سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت. این شرکت برای چهارمین روز پیاپی با افت قیمت مواجه شد.گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی غدیر از دیگر نمادهایی بودند که بیشترین توجه را به خود جلب کردند. در میان نمادهایی که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل دیروز گذاشتند، پتروشیمی مارون جایگاه اول را کسب کرد و 3 واحد بر نزول شاخص فرابورس اثر گذاشت. پس از آن، سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر منفی را در محاسبه این نماگر به جای گذاشت. در مقابل پتروشیمی زاگرس قرار داشت که با اثر مثبت دو واحدی مانع از سقوط هرچه بیشتر شاخص فرابورس شد. اقبال سهامداران به نماد معاملاتی نفت پاسارگاد منجر به افزایش 5 درصدی قیمت آن شد. این نماد بیشترین افزایش قیمتی را تجربه کرد و پرتقاضاترین سهام بازار اول و دوم دیروز نیز شد. در پایان معاملات دیروز بالغ بر 5/ 2 میلیارد تومان در صف خرید نماد مذکور قرار گرفت. در مقابل بیشترین عرضه بازار اول و دوم از طرف صاحبان سهام در نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس رخ داد. صف فروش این نماد پس از بسته شدن داد‌و‌ستدها بیش از 200 میلیون تومان بود. در جدول نمادها با بیشترین حجم معامله نیز، سهامی ذوب‌آهن اصفهان صدرنشین شد.

    توقف‌های مهم دیروز فرابورس
    دیروز نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. بنا بر اطلاعیه‌ای که از این نماد در سامانه کدال منتشر شد، با توجه به افزایش فروش صادراتی نسبت به فروش داخلی و همچنین افزایش نرخ ارز در یک ماه اخیر، قیمت فروش محصولات این شرکت افزایش چشمگیری نسبت به 3 ماه اول سال داشت. با توجه به افزایش نرخ ارز و ایجاد زمینه بازارهای صادراتی و ظرفیت شرکت جهت صادرات و تولید محصولات از مواد اولیه داخلی، کاهش هزینه‌های مالی و عدم بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری در شرکت زیر‌مجموعه پارس طبیعت سلولز سود پیش‌بینی شده قبلی شرکت از 5/ 79 میلیارد تومان به نزدیک 100 میلیارد تومان افزایش یافته است. از دیگر نمادهای متوقف شده دیروز می‌توان به عمران و توسعه شاهد و کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد.

    رصد بازیگران فرابورس
    روز گذشته در میان نمادهایی که با استقبال سهامداران حقیقی مواجه شدند نفت ایرانول صدرنشین شد. این دسته از معامله‌گران ترجیحات بعدی خود را به سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص دادند. در مقابل آتیه داده‌پرداز در سبد سهام معامله‌گران حقوقی عمده‌ترین بخش را تشکیل داد. فولاد هرمزگان جنوب نیز در رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین توجه از سوی سهامداران حقوقی شناخته شد و پس از آن پتروشیمی زاگرس قرار گرفت. در مجموع تغییر مالکیت معاملات دیروز فرابورس به نفع سهامداران خرد پایان یافت و بیش از 8میلیارد تومان به پرتفوی آنها افزوده شد.

    چه خبر از دیگر بازارها
    بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته شاهد معامله حدود 5 میلیون ورقه به ارزش 472 میلیارد تومان بود. 68 درصد ارزش معاملات این بازار ماحصل داد و ستدهای دو نماد «شستا003» و «شستا004» بود. طبق پیغام ناظر بازار پذیره‌نویسی صکوک اجاره سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در نمادهای «شستا0011»، «شستا0021»، «شستا0031» و «شستا0041» نیز از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران خاتمه یافت. از طرفی عرضه شماری از اسناد خزانه که روز سه‌شنبه به دیروز موکول شده بود، باز هم به دلیل تعیین محدودیت حجمی انجام نشد تا فرابورس ایران روز شنبه هفته آینده شاهد عرضه این اوراق باشد. همچنین در بازار اسناد خزانه اسلامی دیروز نزدیک به 2 میلیون ورقه «اخزا» به ارزش 140 میلیارد تومان معامله شد. نرخ سود موثر این بازار نیز در سطح 2/ 30 باقی ماند.

    برچسب ها