عصر خودرو

جهش قیمت اونس در روزهای ناامیدی

نفت طلا را سیاه بخت می‌کند؟

عصر بازار- در حالی که سقوط بهای نفت، تبدیل به مهم‌ترین نگرانی معامله‌گران فلز زرد شده است، بازار طلا امیدهای فنی و بنیادی کوتاه‌مدتی پیدا کرده است.

نفت طلا را سیاه بخت می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در نخستین روز کاری بازارهای جهانی در هفته، افت شاخص دلار و تحلیل‌های فنی به کمک فلز زرد آمدند تا اونس دومین روز کاری را با نوسان در نزدیکی مرز 1080 دلار آغاز کند. هر اونس طلا که روز دوشنبه با 12 دلار رشد به قیمت 1078 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه را با نوسان در انتهای محدوده 1070 دلار آغاز کرد و تا ساعت 8 شب به وقت تهران به بهای 1075 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز فعالیت بازارهای جهانی رقم خورده باشد.

    اونس که روز سه‌شنبه عمدتا در مسیر رشد بود، عصر روز گذشته با اعلام میزان رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان رو به افت گذاشت. وزارت تجارت آمریکا عصر سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماه سوم سال 2015 معادل 2 درصد رشد کرده است. این رقم بهتر از پیش‌بینی‌های 9/ 1 درصدی بود و به‌رغم افت نسبت به به میزان رشد تولید ناخالص در سه ماه دوم، نشان‌دهنده ادامه احیای اقتصاد ایالات‌متحده است. اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم، 9/ 3 درصد رشد کرده بود. رشد روز دوشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» و افزایش خریدهای فنی و البته افت ارزش دلار بود. رشد خریدهای فنی ناشی از ثبت روند رشد در روز جمعه بود که اثر پوشش کوتاه‌مدت و افت شاخص دلار نیز به آن اضافه شد. همزمان تمرکز بر بازار نفت نیز ادامه داشت.

    سقوط بهای نفت خام که در بازار طلا به‌عنوان عامل کاهشی عمل می‌کند، روز دوشنبه نتوانست مانع رشد طلا شود، اما کل بازار کالاهای پایه به شدت تحت‌فشار سقوط بهای طلای سیاه به کف 11 ساله است. موسسه «گلدمن ساکس» گفته بهای شاخص نفتی نایمکس ممکن است در سال 2016 به 20 دلار هم برسد. روز دوشنبه داده‌های اندکی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که تاثیر زیادی بر بازارها نگذاشتند. همزمان برخی بازارها به نتیجه انتخابات عمومی اسپانیا توجه داشتند. از دست رفتن اکثریت حزب حاکم محافظه‌کار در پارلمان این کشور و سخت‌شدن تشکیل یک دولت ائتلافی، چشم‌انداز اقتصاد بحران زده اسپانیا را مبهم کرده است. البته عمده بازارهایی که دوشنبه به این وضعیت واکنش منفی نشان دادند، بازارهای خود اسپانیا بودند.

    شاخص دلار روز سه‌شنبه نیز تضعیف شد تا اونس امیدوار بماند. همزمان بهای نفت نیز اندکی از کف 11 ساله بالا آمد تا طلا عامل خارجی دیگری را نیز همسو با منافع خود ببیند. رشد نفت که ناشی از امیدواری معامله گران این بازار به زمستان سرد بود، بازارهای سهام را نیز خوشحال کرد. بازارهای سهام آسیا و اروپا صبح سه‌شنبه با رشد روبه‌رو شدند. این رشد خود تبدیل به عامل فشاری علیه طلا شد، با این همه افت دلار و رشد اندک بهای نفت به نفع طلا عمل کردند. با همه اینها، چنان‌که اشاره شد بهای نفت همچنان بسیار ضعیف است و چشم‌انداز روند آینده آن، کالاهای پایه و خام را نگران نگه داشته است. رشد قابل‌توجه فلز زرد پیش از رشد بهای نفت، دور از ذهن است. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارشی نوشته که بهای فلز زرد و سایر فلزهای گرانبها در سال آینده میلادی تا حد بسیار زیادی تحت‌تاثیر افت و خیز بهای نفت خام خواهد بود. بر اساس این گزارش تحلیلگران بازار طلا معتقدند که در صورت تداوم روند سقوط ارزش نفت در ماه‌های پیش‌رو، کاهش قیمت هر اونس فلز زرد به کمتر از 1000 دلار غیرمعقول نخواهد بود. قیمت طلا از ابتدای سال 2015 تا این مقطع بیش از 11 درصد کاهش داشته تا فلز زرد برای سومین سال پیایی روندی نزولی را دنبال کند. این مساله از سال 1998 میلادی بی‌سابقه بوده است. بازارهای جهانی آخرین روزهای کاری خود در سال 2016 را تجربه می‌کنند و با توجه به تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی در هفته جاری و هفته آینده، باید انتظار داشت که با کاهش حجم معاملات، بازارها برای سال 2016 آماده شوند. برنامه تعطیلات بازارهای مهم فلزهای گرانبها در روزهای آینده را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها