عصر خودرو

نگاهی به وضعیت صنعت بانکداری؛

نمادهای بانکی برای مجامع آماده می‌شوند

عصر بازار- یکی از بخش‌های مهم هر اقتصادی در دنیا، صنعت بانکداری است؛ این صنعت با مسئولیت خطیری که بر عهده دارد به انتقال پول و تامین مالی بخش قابل توجهی از اقتصاد می‌پردازد.

نمادهای بانکی برای مجامع آماده می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، صنعت بانکداری کشور در سال 90 و 91 با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر علیه کشور اعمال شد، بخش مهمی از کارآیی خود را از دست داد. مراودات مالی با کشورهای دیگر تا حد زیادی محدود شد و اقدامات مالی بین المللی نظام بانکداری کشور تقریبا به صفر رسید. اما در سال 94 و با رخدادی به نام برجام شرایط اندکی تلطیف شد؛ بانک‌ها در دوران پسابرجام قدری انرژی گرفتند و وارد فضای معمولی فعالیت خود شدند. هر چند فاصله زیادی تا شرایط ایده آل خود داشتند اما به هر حال پنجره جدیدی به رویشان باز شده بود. این شرایط ادامه داشت تا نیمه اول سال 95 که شوکی عجیب بر پیکره صنعت بانکداری وارد آمد؛ شوکی که تا کنون نیز تاثیرات آن در روند فعالیت بانک‌ها به وضوح قابل رویت است. در این راستا، ناگهان و در اقدامی ضربتی بازار سرمایه اعلام کرد که بایستی بانک‌ها خود را با استانداردهای حسابداری جهانی تطبیق دهند. این شوک در مجمع عادی سالیانه بانک‌ها مطرح و باعث شد تا نماد بسیاری از بانک‌ها تا بیش از یکسال متوقف باقی بماند.
    بسته شدن نماد بانک‌هایی که زمانی به عنوان کم ریسک‌ترین نمادهای بورسی شناخته می‌شدند، شوک بزرگی بود که کمتر کسی وقوع آن را پیش بینی می‌کرد. اینکه نماد بانک‌های بزرگ بورسی برای بیش از یکسال متوقف بماند، اتفاق نادری است که انتظار می‌رفت متولیان بازار سرمایه آن را مدیریت کنند. نکته جالب زمانی رخ داد که پس از یک سال که صورت‌های مالی بانک‌ها بر کدال نشست، اکثر بانک‌ها سودهای خود را به زیان تبدیل کرده و بعضا نیز با زیان انباشته قابل توجه به تابلو معاملات بازگشتند. در این شرایط قیمت تابلو پس از بازگشایی نیز متاسفانه اختلاف زیادی با قیمت بسته شدن نماد داشت؛ به هر حال دوران سخت بانک‌ها سپری شد.
    هفته آینده، هفته مهمی برای بانک‌ها خواهد بود؛ چرا که مجمع عادی سالیانه بانک‌ها در هفته بعد برگزار خواهد شد که می‌تواند نقطه عطفی در فعالیت‌شان قلمداد شود. به هر حال زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش سرمایه برخی از بانک‌ها به گوش می‌رسد که می‌تواند شرایط فعلی آن‌ها را بهبود ببخشد. در روزهای گذشته که شاخص بورس روند صودی قابل توجهی را طی کرد، این گروه در سکوت مطلق به سر می‌برد. پس از آرامشی که شاخص کل به دست آورد، این گروه با توجه به قیمت‎‌های جذابی که داشت توانست اندکی افزایش قیمت را در برخی از نمادهایش تجربه کند. به عنوان مثال، بانک ملت که تا بالای 100 تومان نیز رسید. گویا نمادهای این گروه خود را برای حضور در مجمع عادی سالیانه آماده می‌کنند. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که نمادهای این گروه در هفته جاری با توجه به آنکه احتمال اصلاح شاخص وجود دارد، بتوانند روند صعودی نسبتا مناسبی را طی کنند.
    از بزرگان این گروه می‌توان به بانک صادرات اشاره کرد؛ این بانک بزرگ بورسی که حدود 57 میلیارد سهام دارد، توانست در روزهای اخیر خود را به قیمت‌های بالاتر از 90 تومان برساند. هر چند این بانک در هفته گذشته بازگشایی خیره کننده‌ای داشت، اما با نظر ناظر معاملات وبصادر باطل اعلام شد تا قیمت 108 تومانی این نماد بانکی کان لم یکن قلمداد شود.
    دیگر نماد بزرگ این گروه بانک تجارت است؛ این بانک نیز با توجه به قیمت 57 تومانی که دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای نوسان‌گیران قبل از مجمع به حساب بیاید. بانک ملت نیز از جمله نمادهای بزرگ این گروه محسوب می‌شود؛ این نماد بزرگ بورسی توانسته خود را به حوالی قیمت 100 تومان برساند و خود را بالای آن تثبیت کند.

    محموداحترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها