عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران عنوان کرد

سایه تهدید شرکت‌های آمریکایی بر صنایع پتروشیمی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اشاره به تهدید شرکت های آمریکایی و حوزه خلیج فارس گفت: امیدواریم قبل از پررنگ‌تر شدن این خطرات و ایجاد بحران جدی برای صنعت پتروشیمی کشور از روش‌های آزمون و خطا دوری کرده و استراتژی‌های اصولی به کار گرفته شود.

سایه تهدید شرکت‌های آمریکایی بر صنایع پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مهدی شریفی نیک‌نفس در  نشست هیئت نمایندگان تهران با وزیر نفت در مورد سیاست‌های وزارت نفت در خصوص مدیریت بازار پتروشیمی ایران گفت: کاهش قیمت انرژی، بهره‌برداری از منابع جدید خوراک و برنامه‌ریزی در مناطق مختلف جهان برای افزایش چشمگیر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، مزایای سنتی صنعت پتروشیمی ایران را با چالش جدی مواجه کرده است.

    وی افزود: در شرایطی که حاشیه سود صنعت پتروشیمی کاهش قابل‌توجهی یافته است، بخش فروش در این صنعت از طریق بازارسازی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه نگاهی به منطقه خلیج فارس به عنوان هاب تولید و تجارت محصولات پتروشیمی، حاکی از حجم بالای تولید محصولات پلیمری و شیمیایی است، افزود: این امر لزوم بازنگری در نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی کشور را دو چندان می‌کند.

    شریفی نیک‌نفس در ادامه گفت: امروزه ادغام و یکپارچگی، یک شعار نیست بلکه یک الزام در مدیریت بازارها در کسب سود مناسب و کسب اطمینان از سرمایه‌گذاری‌هاست که متاسفانه با خصوصی‌سازی غیراصولی صنعت پتروشیمی کشور، کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به اینکه هنوز سایه تهدید و خطر صنایع یکپارچه کشورهای حوزه خلیج فارس و تولیدکنندگان آمریکایی گریبان‌گیر صنعت پتروشیمی کشور نشده است، افزود: امیدواریم قبل از پررنگ‌تر شدن این خطرات و ایجاد بحران جدی برای صنعت پتروشیمی کشور از روش‌های آزمون و خطا دوری کرده و استراتژی‌های اصولی به کار گرفته شود.

    وی با انتقاد از اینکه طی سال‌های اخیر هر یک از واحدهای تولیدی و هلدینگ‌های پتروشیمی اقدام به ایجاد واحد بازرگانی کرده‌اند، گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که این واحدها فارغ از منافع ملی، به رقابت کاذب با سایر شرکت‌ها وارد شده و این اتفاق منجر به ناکارایی‌های زیادی در عرصه بازار بین‌المللی برای صنعت پتروشیمی کشور شده است.

    شریفی نیک نفس، خواستار تمرکز مقوله بازرگانی صنعت پتروشیمی ایران شد تا از این طریق بتوان بر مبنای هم‌افزایی مزیت‌ها و شایستگی‌ها، محصولات باکیفیت را به بازارهای جهانی عرضه کرد.

    روش وزارت نفت برای بازپرداخت فاینانس

    فرهاد فزونی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این گردهمایی این پرسش را با بیژن زنگنه در میان گذاشت که سیاست وزارت نفت برای بازپرداخت فاینانس‌ها چگونه است و افزود: در حال حاضر برخی از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان برای ورود به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ایران اعلام آمادگی کرده و حاضر هستند که برای اتمام این پروژه‌ها هزینه کنند و آن را به موقع تحویل دهند.

    فزونی افزود: حال این شرکت‌های بزرگ بین‌المللی منتظر این پاسخ هستند که روش وزارت نفت برای بازپرداخت فایناس‌ها چگونه است و آیا وزارت نفت حاضر است که در قبال آن نفت خام یا فراورده در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد یا خیر؟

    جلوی بروکرات‌های وزارت نفت را بگیرید

    علی شمس اردکانی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست این اتاق، طی سخنانی به انتقاد از آنچه که وی، وجود بروکرات‌ها در وزارت نفت عنوان کرد، پرداخت و گفت: مجموعه‌ای در وزارت نفت حضور و قدرت دارند که با سمت‌های بروکراتیک، مانع انجام امور مربوط به بخش خصوصی می‌شوند.

    وی به عنوان نمونه به مقوله مربوط به گاز فلر و مقررات و دستورالعمل‌های آن اشاره کرد و افزود: به رغم تاکید وزیر نفت، شاهد آن هستیم که با وجود قانون حتی یک متر مکعب گاز فلر در اختیار بخش خصوصی و متقاضیان فعالیت در این بخش قرار نگرفته است.

    شمس اردکانی همچنین به تعیین آیین‌نامه‌ای در وزارت نفت اشاره کرد و افزود: برای ارزیابی بخش خصوصی تصویب شده است. این رویه بر ضد بخش خصوصی و منجر به فاصله گرفتن وزارت نفت از بخش خصوصی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها