عصر خودرو

ورق بازار سکه در روز واقعه برگشت!

سکه تحویل اسفند و دی بالاتر از ۹۰۰هزار تومان

عصر بازار: در حال حاضر اگر نگاهی به تابلوی معاملات آتی سکه بیاندازید با حیرت روبه رو می شوید، چراکه قیمت سکه در تمام سررسید ها برخلاف انتظارها با رشد قابل توجهی روبه شده است.

سکه تحویل اسفند و دی بالاتر از ۹۰۰هزار تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  بورس کالای ایران، در شرایطی که بازار طلا و سکه از هفتم تیر ماه امسال یعنی سه روز مانده به نخستین ضرب الاجل مذاکرات هسته ای تا دیروز در مدار نزولی قرار داشت و قیمت ها به میزان قابل توجهی افت کرده بود، امروز همزمان با اعلام جمع بندی نهایی مذاکرات به یکباره ورق برگشت و برخلاف انتظارها قیمت به مقدار محسوسی در مدار رشد قرار گرفته است.

    براساس این گزارش، نگاه عمومی نسبت به قیمت طلا و دلار پس از اعلام توافق هسته ای، کاهش محسوس قیمت ها بود اما اگر در حال حاضر نگاهی به تابلوی معاملات آتی بورس کالای ایران بیاندازید، اعداد سبز رنگی را مشاهده می کنید که افزایش قابل توجه قیمت ها را نشان می دهند. البته ناگفته نماند که صبح امروز قیمت ها در مداری منفی قرار داشت اما به یکباره از ظهر، بر حجم خرید معامله گران افزوده شد که این امر نوسان بیش از 50 هزار تومانی را بر هر قطعه سکه در سررسید های دی و اسفند رقم زد. در حال حاضر سکه تحویل تیر ماه با رشد 1/77 درصدی نسبت به معاملات دیروز با قیمت 878 هزار تومان، سکه تحویل شهریور با رشد 1/88 درصدی با قیمت 872 هزار تومان و قرارداد تحویل آبان در پی افزایش 2/45 درصدی در قیمت 882 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد. اما نکته جالب به معاملات سررسیدهای دورتر اختصاص دارد به طوریکه قرارداد تحویل دی ماه در حالی با رشد 4/6 درصدی با قیمت910 هزار تومان معامله می شود که صبح امروز این سررسید با قیمت 857 هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت. همچنین سکه در سررسید اسفند نیز با نوسان 56 هزار تومانی روبه رو شد به طوریکه قیمت سکه در این سررسید صبح امروز 868 هزار تومان بود اما هم اکنون با قیمت 924 هزار تومان معامله می شود.

    چرا ورق بازار برگشت؟

    کارشناس کارگزاری نهایت نگر در خصوص دلایل رشد قیمت سکه آن هم در روزی که همه فکر می کردند بازار با افتی بزرگ روبه رو می شود، گفت: 13 روز از ضرب الاجل نخست مذاکرات هسته ای می گذرد و قیمت سکه در این مدت با افت های بزرگی روبه رو شد. به عبارتی معامله گران دراین 13 روز توافق را پذیرفته بودند و به همین دلیل افت قیمت ها را پیش از رسیدن روز موعود پیش خورد کردند.

    احمد بیات افزود: امروز هیجان معاملات به جایی رسید که قیمت سکه در سررسید دی ماه به زیر قیمت نقدی رسید، به طوریکه سکه تحویل 6 ماه آینده با قیمت 857 هزار تومان معامله شد اما سکه در بازار نقدی 862 هزار تومان بود؛ اتفاقی عجیب که ناشی از هیجان بیش از حد معامله گران سکه بود.

    وی به رشد یکباره قیمت ها اشاره کرد و گفت: اما پس از ثبت قیمت های بسیار پایین درمعاملات، عده ای از بازیگران بازار که از چند روز پیش به دنبال رسیدن قیمت سکه در سررسیدهای مختلف به کف بودند، شروع به خرید کردند که بسیاری از کارگزاران و معامله گران افزایش تقاضا در این شرایط را پیش بینی می کردند.

    بیات اظهار داشت: به این ترتیب رشد قیمت سکه در روز توافق هسته ای برای فعالانی که درروزهای اخیر در جریان روند بازار بودند اصلا عجیب نیست و ما در انتظار رشد حجم تقاضا در همین روزها بودیم.

    این کارشناس بازارآتی سکه به نرخ دلار اشاره کرد و گفت: قبل از رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق، برخی گمانه زنی ها از دلار زیر 3 هزار تومان خبر می داد اما هم اکنون مشاهده می کنیم که دلار پس از افت از 3213 تومان دیروز به 3170 تومان امروز، در حال حاضر به همان سطح دیروز یعنی 3209 تومان برگشته است. به این ترتیب مشاهده می کنیم که روند هیجانی بازار سکه دربازار دلار هم اتفاق افتاده است.

    وی در پایان گفت: با همه این تفاسیر، به کف رسیدن قیمت سکه در طول دو هفته اخیر جرقه ای شد برای رشد قیمت این فلز گرانبها که روند روزهای آینده قیمت سکه و طلا، وابستگی زیادی به نرخ دلار خواهد داشت. 

    برچسب ها