عصر خودرو

کرباسیان اعلام کرد:

صادرات فولاد رکورد می‌زند

عصر بازار- رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان این‌که طرح تسهیلات خرید دین به بانک‌ها ابلاغ شده است، از صادرات بیش از سه میلیون تن فولاد در سال جاری خبر داد.

صادرات فولاد رکورد می‌زند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان امروز - سه شنبه - در حاشیه همایش سلامت، ایمنی و محیط زیست در معدن و صنایع معدنی در پاسخ به سوالی درباره‌ اجرای طرح تسهیلات خرید دین برای کالاهای واسطه‌ای اظهار کرد: دو روز پیش مصوبه شورای پول و اعتبار با نرخ سود 20 درصد به بانک‌ها ابلاغ شد که امیدواریم از هفته آینده بانک‌ها در این زمینه همکاری کنند و این طرح به مرحله‌ اجرا برسد.

    وی همچنین با اشاره به تهیه بسته‌ای در دولت برای خروج از رکود واحد‌های صنعتی بزرگ از جمله واحد‌های فولادی ادامه داد: در این رابطه دولت باید حمایت ویژه‌ای از صنایع داشته باشد و خوشبختانه جلسه خوبی در حدود دو هفته پیش در ریاست جمهوری برگزار شد و ما نیز در این قضیه فکر می‌کنیم یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکل جدا از به راه افتادن ساخت‌وساز و بسته‌های حمایتی دولت افزایش صادرات است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در حال حاضر بیش از سه میلیون تن فولاد در انبار واحد‌های تولیدی انباشته شده است، اظهار کرد: براساس قیمت روز میلیارد‌ها تومان سرمایه شرکت‌های فولادی زمین‌گیر شده و در عین حال رکود بر بازار فولاد حاکم است.

    وی افزود: در عین حال با حمایتی که از سوی دولت انجام گرفت، صادرات فولاد در سال جاری رکورد تاریخی‌اش را خواهد زد و پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از سه میلیون تن صادرات داشته باشیم.

    به گفته کرباسیان، این در حالی است که کشور چین دامپینگ‌های زیادی را روی قیمت فولاد دارد و در این شرایط صادرات فولاد راحت نیست، اما به هرحال با حمایت‌هایی که انجام شده این کار پیش خواهد رفت.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در صادرات فقط بحث کیفیت مطرح نیست، افزود: قیمت هم در صادرات فولاد مطرح و پیشنهاد ما این است که جایزه صادراتی باید برای همه محصولات صادراتی به ویژه فولاد برقرار شود. از سوی دیگر باید روی واردات برخی ورق‌ها و فولاد‌هایی که به اسم فولاد ممزوج به کشور می‌آید، اما در حقیقت حیله بر قانون است تعرفه بیشتری وضع شود.

    وی با اشاره به واردات 2.7 میلیون تن از این دست فولاد گفت: آمریکا بیش از 100 درصد تعرفه روی فولاد چین قرار داده و طرف واردات فولاد در کشور هند و ترکیه نیز 32 و 40 درصد است این در حالی است که در کشور ما هنوز تعرفه واردات بین 10 تا 20 درصد است.

    کرباسیان با بیان این‌که در کنار این حمایت‌ها باید مسائل دیگری از جمله تثبیت نرخ گاز برای واحد‌های فولادی در سال آینده، استمحصال بدهی‌های این واحد‌ها و مسائل مالیاتی آنها انجام شود، اظهار کرد: جدا از این موارد مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی نیز باید مدنظر قرار گیرد که در رابطه با این مسائل بسته‌ای تهیه شده که اکنون در دست معاون اول رییس جمهور است و امیدواریم در دولت مطرح شود.

    به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این بسته حمایتی نیاز به قانون ندارد و می‌تواند در داخل دولت عملیاتی شود، چرا که فکر می‌کنیم برای سال آینده حداقل برای واحد‌های فولادی قیمت گاز نباید افزایش پیدا کند و اگر مجلس و دولت افزایش قیمت ندهند، همین قیمت‌ها باقی می‌مانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها