عصر خودرو

سفیر آلمان مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای تداوم روابط بانکی با ایران

عصر بازار- رئیس اتاق ایران و سفیر آلمان در تهران با یکدیگر دیدار کردند. در این نشست ضمن تأکید بر لزوم استفاده ایران از منافع اقتصادی برجام، تسهیل در رفت‌وآمد هیات های تجاری بین دو کشور برای مذاکرات رودررو مورد توجه قرار گرفت.

برنامه‌ریزی برای تداوم روابط بانکی با ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، رئیس اتاق ایران در نشستی با سفیر آلمان در تهران با اشاره به تاریخچه همکاری‌های صنعتی و تجاری دو کشور طی سال‌های گذشته از جایگاه ویژه آلمان در صنعت کشور سخن گفت و تصریح کرد: در شرایط غیرعادی نیاز به مذاکره، بیشتر می‌شود بنابراین باید زمینه‌ای مهیا شود تا هیات های تجاری بین دو کشور بیش از گذشته در رفت‌وآمد باشند.

    غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در نشستی با سفیر آلمان در ایران به محدودیت‌های جدید ناشی از تحریم که بخشی از آن فردا اجرایی می‌شود، اشاره و مهم‌ترین مسئله در این حوزه را مسائل بانکی عنوان کرد و گفت: امیدواریم آلمان که اولین شریک تجاری ایران در اروپا محسوب می‌شود بتواند راه‌حل‌هایی را برای نقل و انتقالات بانکی پیدا کند.

    وی با ابراز نگرانی از برخی خبرها در مورد توقف روند انتقال پول نقد از بانک‌های آلمان، تأکید کرد: درخواست ما رسیدگی به این مسئله و مقابله با آن است.

    رئیس اتاق ایران در ادامه از شرایط غیرعادی حاکم بر اقتصاد کشور گفت و ادامه داد: در این وضعیت اگر قرار باید سطح روابط دو کشور حفظ شود، باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بیشتر با هم مذاکره کنند. بنابراین پیشنهاد ما تسهیل در رفت‌وآمدها و اعزام و پذیرش هیات ها تجاری بیشتر بین دو کشور است.

    شافعی همچنین از اعلام موضع آلمان به نفع ایران هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد، تشکر و قدردانی کرد و افزود: آلمان در کاهش ریسک اقتصادی ایران اثرگذاری مثبتی داشت. از طرفی علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت، شاهد تداوم همکاری‌های دو کشور در دوران تحریم‌های گذشته بودیم. با نهایی شدن برجام نیز سطح روابط ایران و آلمان رشد پیدا کرد هرچند جایگاه اصلی خود را بازنیافت.

    در ادامه میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران با اشاره به این نکته که آلمان سهم بالایی در صنعت ایران دارد، این سطح همکاری را برگرفته از اعتماد دو طرف نسبت به یکدیگر دانست و تأکید کرد: آلمان هیچ‌گاه سیاست پنهانی نداشته و این باور در ملت ایران وجود دارد.

    وی حجم مبادلات بین دو کشور را در حدود 30 میلیارد یورو ارزیابی کرد و خواستار بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌ها شد و تصریح کرد: برجام توافق خوب و ارزنده‌ای بود که به سرانجام رسید اما با کمال تأسف آمریکا از آن خارج شد. آلمان به هیچ وجه از مسیر آمریکا در این رابطه حمایت نکرده و تلاش دارد با همراهی دیگر طرف‌های برجام آن را زنده نگه دارد.

    سفیر آلمان در تهران از تلاش اروپا در راستای بهره اقتصادی ایران از منافع برجام سخن گفت و افزود: هم‌زمان با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بخشی از آن فردا اجرایی می‌شود، اروپا سیاست‌های برنامه‌ریزی شده خود را برای انسداد تحریم‌ها، عملیاتی کرده و تلاش می‌کند همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط ایران با کشورهای اروپایی از جمله آلمان تداوم پیدا کند.

    برشتولد افزود: یکی از نقاط مثبت این بسته سیاستی، حمایت قاطع 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از آن است که حمایت آنها از کشور ایران را نشان می‌دهد. موضوع دیگری که بیانگر تلاش اروپا به تداوم همکاری‌ها با ایران است، 5 فروند هواپیمایی بود که روز گذشته تحویل ایران داده شد.

    وی در ادامه به ملاقات‌هایی که قرار است در سطوح بالا بین اروپا، ایران، چین و روسیه انجام شود، اشاره و تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر روند همکاری‌ها بین ایران و اروپا مشخص شود.

    سفیر آلمان در تهران همچنین از تلاش این کشور برای تداوم فروش نفت ایران و امکان بازگشت پول آن به داخل کشور خبر داد و گفت: موضوع برقراری روابط بانکی نیز مدنظر مسئولان کشور قرار دارد و به جد این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

    برچسب ها