مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، دبیر شورای عالی بورس در برنامه روز فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه در تمام دنیا تابلوهای بورس اصلی ترین روش برای ارزشگذاری است، گفت: بورس پیوند مناسبی بین علم و ثروت است و ارزش های واقعی در بازار سرمایه معامله می شود. دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه اقتصاد یک تئوری بسیار مهم به نام تئوری ولیو را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است گفت: این روزها صحبت درباره خرید و فروش ارز های دیجیتالی چون بیت کوین بسیار مطرح است اما نکته ای که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد مبتنی بر"خلق ارزش" است.

مشاهده کل خبر


خریدوفروش "بیت‌کوین" در کارگزاری‌ها تخلف است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بیت‌‌کوین " گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی وضعیت بیت‌کوین برای ورود به اقتصاد کشور است و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش محصولات کنند، تخلف کرده‌اند. دکتر شاپور محمدی، ادامه داد: هر ابزار مالی یا کالایی که بخواهد وارد بازار سرمایه ایران شود، باید از نظر نحوه عرضه و میزان کنترلی که بر آن اعمال می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد؛ از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر شرایط این پول مجازی را بررسی و نتایج آن‌ را به شورای عالی بورس می‌رساند.

مشاهده کل خبر


دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی در فاز اجرایی

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از آمادگی کامل این نهاد ناظر برای برای عملیاتی کردن دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها و چند دستورالعمل دیگر خبر داد. حسن امیری، در گفتگو با "سنا" دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها را حاصل عبور از یک فرآیند چند مرحله‌ای دانست و گفت: در رویه جدید، هرگونه تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مشمول برخوردهای انضباطی شدیدتر خواهد بود .

مشاهده کل خبر


ناشران مجاز به انتشار گزارش پیش بینی سالانه نیستند

حسن امیری، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل های اصلاح‌شده اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران و اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران را ابلاغ کرد.

مشاهده کل خبر


"شفافیت"زبان مشترک بورس و استارتاپ‌ها

دومین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران در محل همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور بنیان‌گذاران استارتاپ‌های بزرگ ایرانی، استارتاپ‌های در شرف تاسیس، فعالان حوزه کارآفرینی و صاحبان ایده برگزار شد. در آغاز این همایش معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به توسعه اکوسیستم استارتاپی در سال‌های اخیر، حمایت از این فضا را وظیفه همه دانست و عنوان کرد که نتیجه این رخداد در نهایت به رشد اقتصاد ملی منجر خواهد شد اگر چه لازمه این توسعه آن است که استارتاپ‌ها نیز از اختلاف بپرهیزند. در بخش دیگری از این همایش پنل «سرمایه‌گذاری خطرپذیر» با حضور امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، سعید رحمانی مدیرعامل سرآوا، محمود رضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، رضا زرنوخی، رئیس انجمن VC ایران و اکبر هاشمی به عنوان دبیر پنل و با محوریت مباحثی همچون رفتار و فرهنگ سرمایه‌گذاران، شفافیت استارتاپ‌ها و آینده سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها ایرانی برگزار شد.

مشاهده کل خبر


اوراق بهادار بازار سرمایه متنوع تر می شود

در جلسه کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش نویس مصوبه مربوط به اوراق ارزی شامل اوراق مشارکت ارزی، اوراق مرابحه ارزی، اوراق اجاره ارزی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق سلف ارز قرائت شد و پس از بحث و بررسی با انجام اصلاحاتی به امضای اعضا رسید. این مصوبه برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم می آورد تا بتوانند ضمن برخورداری از سود حاصل از اوراق، نوسانات نرخ ارز را نیز پوشش دهند. در صورت نهایی شدن دستورالعمل انتشار این اوراق، انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران متنوع تر خواهد شد.

مشاهده کل خبر


تشریح ابزار اختیار معامله در بازار سرمایه

پنل تخصصی «مسیر اختیارمعامله در ایران» روز دوشنبه، 4 دی‌ماه، به همت مرکز مالی ایران برگزار شد. در این پنل که با حضور مدیران مربوطه ارکان بازار سرمایه برگزار شد، شرکت کنندگان به تشریح مکانیسم این معاملات در بورس تهران پرداختند. علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران در ابتدای جلسه به فعالیت‌های انجام شده مرکز مالی ایران در حوزه مشتقه اشاره کرد و گفت: پس از یک سال از راه‌اندازی قراردادهای اختیارمعامله در بازار سرمایه ایران حال زمان آن رسیده است تا عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. باور ما این است که با آموزش صحیح در این حوزه می‌توان در افزایش دانش و آگاهی بازار سرمایه ایران موثر واقع شد تا تمامی ذینفعان نیز از آن استفاده ببرند.

مشاهده کل خبر


رشد 26 درصدی افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، به "سنا" گفت: از جمع 12 هزار میلیارد تومان مجوزهای صادره افزایش سرمایه طی این مدت، حدود 10 هزار میلیارد تومان آن از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بوده که افزایش سرمایه از این محل نسبت به سال گذشته رشد 26 درصدی داشته است. علی بیک‌زاده میلانی در ادامه مجموعه مجوزهای پذیره نویسی در بازار اولیه برای اوراق تامین مالی اسلامی از جمله مرابحه، اجاره و مشارکت را با احتساب اوراق معاف از ثبت حدود 4400 میلیادر تومان اعلام کرد.

مشاهده کل خبر


قبول شفافیت پیش‌شرط ورود به بازار سرمایه

مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ایران طی پیام ناظری از لغو عرضه اولیه شرکت عطرین نخ قم در روز جاری خبر داد و اعلام کرد زمان این عرضه متعاقبا اعلام خواهد شد. در همین خصوص مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با "سنا" در واکنش به برخی حاشیه‌های مطرح شده پیرامون این عرضه اولیه و ابهاماتی که از سوی برخی فعالان بازار نسبت به آن مطرح شده بود، به پذیرش اصل «شفافیت» از سوی شرکت‌های پذیرش شده اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بخش خصوصی تا پیش از ورود به بورس و فرابورس ممکن است اصول و قواعد لازم در خصوص معیارهای شفافیت را رعایت نکرده باشند، اما پس از ورود به بازار سرمایه این اطمینان وجود دارد که شرط بقای آن‌ها در این بازار، رعایت اصول شفافیت است.

مشاهده کل خبر


جهش روابط بین‌الملل بانک‌ها/ توافق جدید با 20 بانک خارجی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون از گسترش مناسبات بین المللی این بانک در دوران پسابرجام و همکاری با 20 بانک خارجی خبر داد و اظهار داشت: فعالیت های بین الملل بانک نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده به گونه ای که ما قبل از برجام تنها با چند بانک روابط کارگزاری داشتیم، اما این تعداد در حال حاضر به 20 بانک خارجی رسیده است. حجت الله مهدیان با اشاره به برقراری روابط کارگزاری با بانک های خارجی افزود: همچنان در حال مذاکره و توسعه روابط در این بخش هستیم. در مجموع روابط با قبل از برجام قابل مقایسه نیست.

مشاهده کل خبر


تسریع فرایند تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی

به گفته مدیرعامل شرکت رایان بورس، در راستای شفاف‌سازی، ارائه خدمات جدید و تسریع رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان از سازمان بورس، سامانه رصد راه‌اندازی شده که یکی از زیرسیستم‌های آن ارسال پیامک آخرین وضعیت درخواست به مخاطبان سامانه "ستان" است. روح‌الله دهقان افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان درخواست از سازمان در سامانه "ستان" مربوط به تقاضای تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی است که با توجه به تعاملی بودن سامانه مزبور، روند بررسی در سامانه به اطلاع متقاضی می‌رسید اما به دلیل اینکه متقاضی از طریق دیگری از روند مزبور مطلع نمی‌شد، در موارد متعددی با تاخیر زیادی به سامانه مراجعه می‌کرد و این کار باعث اطاله روند رسیدگی به خواسته وی می‌شد.

مشاهده کل خبر


تداوم رشد بورس و افزایش قدرت تحلیل بازار

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، ابلاغیه جدید سازمان بورس که بر اساس آن ناشران بورسی و فرابورسی ملزم به ارایه گزارش تفسیری مدیریت شده اند و در عوض مجاز به انتشار گزارش پیش بینی سود هر سهم نیستند، بهترین فرصت برای افزایش تحلیل گری در بازار، ملاحظه اقدامات مدیریت جهت درون زا کردن رشد و جلوگیری از بسته شدن نمادها است. ولی نادی قمی اظهار داشت: فعالان بازار از ابتدا توجه چندانی به سود هرسهم اعلامی شرکت های سرمایه گذاری نداشتند و در عوض خالص ارزش دارایی ها NAV))  این شرکت ها مورد توجه بوده است؛ لذا برای فهم عدم توجه بازار به شرکت های سرمایه گذاری باید به دلایل دیگر مراجعه کرد.

مشاهده کل خبر


حبابی در بازار نیست/ رشد بازار بر پایه عوامل بنیادی است

به گفته مدیر عامل تأمین سرمایه تمدن، اکثر سهم هایی که از ابتدای سال رشد کردند، تعدیل های مثبتی در سودهای خود داشتند و همین موضوع نشان می دهد که تحلیل ها از شرایط صنایع و نمادها از واقعت بازار دور نبوده و همزمان با رشد قیمت، سودشان نیز بالا رفته است. محمودرضا خواجه نصیری با بیان اینکه نگرانی در خصوص افزایش قیمت ها و شاخص وجود ندارد، گفت: البته با وجود اینکه رشد بازار در پی عوامل بنیادی رقم خورده است، عرضه های اولیه می تواند کمی از هیجانات را کم و فضای بازار را به سمت تعادل هدایت کند.

مشاهده کل خبر


جریان نقدینگی در بورس محسوس است

به گفته معاون بازار شرکت بورس، ورود نقدینگی تازه نفس و پارک شده در بانک ها به بازار سرمایه به صورت روزانه قابل رصد است و می توان نسبت به ورود یک جریان جدید نقدینگی به بازار اطمینان حاصل کرد. علی صحرایی ادامه داد: دولت به دنبال این است که در میان مدت مجدد نرخ سود را کاهش دهد. از طرف دیگر کاهش نرخ سود تسهیلات نیز مورد توجه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت، بدین ترتیب هزینه مالی شرکت ها کم می شود و این اقدامات دلیلی برای چشم انداز مثبت به بازار است.

مشاهده کل خبر


بازدهی 23 درصدی سهامداران از بازار سرمایه/اصلاح قوانین بازار گامی به نفع سهامداران خرد

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده در خصوص روند بازار اظهار داشت: اگر به آمار نگاه کنیم از هر سه شرکت، دو شرکت بازدهی مثبتی از ابتدای سال داشتند و نشان می دهد که تقریبا بازار روند مثبتی را در تا این زمان داشته است. همایون دارابی در خصوص صنایع بورسی اذعان داشت: به همین خاطر شرکت های بزرگ بازار مثل شرکت های فولادی، پالایشگاهی، سنگ آهن که در بازارهای جهانی حضور دارند حرکتی را شروع کردند و امروز شاهد آن هستیم که این شرکت بازدهی خوبی را به ارمغان آورده اند. با توجه به انتهای سال و گزارش های شرکت ها انتظار داریم بازار روند مثبت را حفظ کند. به این دلیل که ابتدای سال با قیمت های پایین تر شروع شده اما هم اکنون رشد قیمت ها را شاهد هستیم که سال آینده نیز، شروع بازار با این قیمت های بالا خواهد بود که روند سودآوری شرکت ها را بیشتر خواهد کرد.

مشاهده کل خبر


علت تمایل شرکت های خانوادگی به حضور در بورس

ئیس هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین با اشاره به افزایش تمایل شرکت های خصوصی برای حضور در بازار سهام ، دلایل این جریان تازه را اعلام و اظهار داشت: عمده بخش خصوصی ایران، صاحب صنایع متوسط و کوچک هستند که اکثرا" شاید تاکنون نیز خانوادگی اداره شده اما موفق بوده اند. این شرکت ها عمدتا در سنوات گذشته فرار مالیاتی داشته و شرایط به آنان این اجازه را می داد. شاهین چراغی با تاکید بر این واقعیت که جای شرکت های متوسط و کوچک بخش خصوصی در بورس خالی است، ادامه داد: شرکت های مذکور نیز تاکنون دفاتر شفافی نداشته اند افزود: چنانچه این شرکت ها تحرکی نداشته باشند، برای خرید و سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران هم انگیره ای وجود ندارد.

مشاهده کل خبر


شرکت "سرمایه پیشرو دومان توکان" فاقد مجوز است

سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد شرکت "سرمایه‌ پیشرو دومان توکان" فاقد مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است. در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع سرمایه گذاران محترم می رساند شرکت سرمایه پیشرو دومان توکان (سهامی خاص)، فاقد هرگونه مجوز تاسیس یا فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار است و لازم است عموم سرمایه‌گذاران در سپردن وجوه خود به دیگران، کلیه جوانب و مخاطرات ناشی از سرمایه گذاری غیرمطمئن را درنظر داشته باشند.

مشاهده کل خبر


عملکرد شرکت‌های سبدگردان در سال 95

سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی عملکرد سال 1395 شرکت‌های سبدگردان را اعلام کرد که شرکت‌های سبدگردان آسمان و تصمیم نگار ارزش‌آفرینان با اختلاف معناداری، بالاترین نرخ بازدهی زمانی وزنی (TWRR) را کسب کردند. با مقایسه بازده واقعی و بازده مورد انتظار صندوق‌های سرمایه گذاری تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان در سال 1395 می‌توان نتیجه گرفت که صندوق های با درآمد ثابت و مختلط، بازده بهتری نسبت به صندوق‌های در سهام و همچنین بازار داشته‌اند.

مشاهده کل خبر

برچسب ها

بورسسرمایه گذاریبازار سرمایه
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا