مشاور سازمان خصوصی سازی خبرداد:

۳۳۷ شرکت و بنگاه در فهرست واگذاری

عصر بازار- مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه امسال ۳۳۷ شرکت و بنگاه اقتصادی در فهرست واگذاری ها قرار گرفته اند، از تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد ناشی از واگذاری ها در سال ۹۵ خبر داد.

سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸:۰۰

۳۳۷ شرکت و بنگاه در فهرست واگذاری

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، جعفر سبحانی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی در ابتدای سال فهرست شرکت های قابل واگذاری خود را منتشر می کند.

وی درباره اینکه چرا تعداد این شرکت ها از 201 مورد در سال 95 به 337 مورد در سال 96 افزایش یافته اظهار داشت: این افزایش به معنی شناسایی شرکت های قابل واگذاری جدید نیست بلکه امسال بنگاه های قابل واگذاری از شرکت های تابعه خود تفکیک شده اند.
سبحانی توضیح داد: برای نمونه پارسال شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در فهرست واگذاری ها قرار داشت که تعداد قابل توجهی از جایگاه های سوخت در زیرمجموعه آن قرار دارد.
وی افزود: امسال رویه بر این است که برای هر یک از بنگاه های زیرمجموعه شرکت ها فرآیند خصوصی سازی طی شود و این به معنی زیاد شدن شرکت ها و بنگاه های دولتی در فهرست واگذاری ها نیست.
سبحانی خاطر نشان کرد از حدود 201 شرکتی که پارسال برای خصوصی سازی عرضه شد، هنوز حدود 124 شرکت باقی مانده است.
به گفته وی، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، بازرگانی دولتی ایران، عمران و بهسازی شهری ایران، پشتیبانی امور دام کشور، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تولید نیروی برق حرارتی از جمله شرکت هایی هستند که بنگاه های تحت پوشش آنها به طور جداگانه عرضه شده اند.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: برای تک تک این بنگاه ها باید فرآیند واگذاری به طور کامل طی شود و هریک به طور جداگانه قیمت گذاری می شوند.
وی درباره اینکه چرا درصد واگذاری سهام برخی از بنگاه ها در این فهرست مشخص نشده است، گفت: میزان سهام قابل واگذاری پس از رایزنی با دستگاه مربوطه و بررسی های فنی مشخص می شود.

** تحقق 105 درصدی درآمد خصوصی سازی در سال 95
سبحانی همچنین درباره عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال 95 اظهار داشت: پارسال از 190 بنگاهی که عرضه شد، 140 مورد به فروش رفت.
وی توضیح داد: برخی شرکت های قابل واگذاری در سال گذشته به دلایل متعددی از جمله اخذ مصوبه دولت برای تغییر ساختار و یا نداشتن مشتری واگذار نشدند.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: با این وجود پارسال سازمان خصوصی سازی متعهد به درآمد 165 هزار میلیارد ریالی از محل واگذاری ها بود که بیش از 155 هزار میلیارد آن تحقق یافت یعنی اینکه 95 درصد درآمد مورد نظر محقق شد.
سبحانی در عین حال تاکید کرد: البته یکی از بنگاه های قابل واگذاری به دلیل بدهی دولت به مبلغ 12 هزار میلیارد ریال در اواخر سال تهاتر شد که اگر آن را به میزان درآمدهای سازمان خصوصی سازی بیفزاییم، عملکرد بودجه ای این سازمان 105 درصد بوده است.

** شرکت هایی که در فهرست واگذاری ها هستند
نگاهی به فهرست شرکت ها و بنگاه های قابل واگذاری در سال 96 نشان می دهد که تعداد 230 بنگاه در گروه یک واگذاری قرار دارند؛ یعنی اینکه باید 100 درصد سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود.
شرکت های «سهامی سرمایه گذاری ملی ایران» و «ملی انفورماتیک» که به بانک مرکزی تعلق دارند و یا انتشارات سروش و سیماچوب که تحت مالکیت سازمان صدا و سیماست، در گروه یک قرار دارند.
در گروه 2 واگذاری ها نیز اسامی 107 بنگاه دیده می شود که دولت می تواند تا 20 درصد سهام شرکت های گروه 2 را نگه داشته و 80 درصد را به بخش خصوصی واگذار کند.
دخانیات ایران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک ایران، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در زمره گروه 2 واگذاری ها قرار می گیرند.

برچسب ها

خصوصی سازیبازار سهامواگذاری
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا