دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۶۳)

در مراسم تجلیل از فعالترین نهادهای مالی و شفافترین ناشران بازار سرمایه؛ اهمیت دقت و سرعت انتشار اطلاعات مورد توجه سازمان است

عصر بازار- عصر امروز طی مراسمی با حضور دکتر شاپور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر حسن امیری معاون نظارت بر بازارها و بورس و دکتر علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای سازمان بورس و مهندس یاشار فروهر مدیرعامل روابط عمومی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و جمعی از مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار از فعالترین نهادهای مالی و شفاف ترین ناشران بازار سرمایه تقدیر به عمل آمد.

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳:۰۰

در مراسم تجلیل از فعالترین نهادهای مالی و شفافترین ناشران بازار سرمایه؛ اهمیت دقت و سرعت انتشار اطلاعات مورد توجه سازمان است

به گزارش پایگاه  خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در دومین مراسم تجلیل از فعالترین نهادهای مالی و شفاف ترین ناشران بازار سرمایه، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، شفافیت و نقدشوندگی را دو عامل کلیدی در بازار سرمایه خواند و اظهار داشت: این دو معیار مهمترین عاملی است که قابلیت کارا بودن بازار سرمایه را محقق می کند.

سخنگوی سازمان بورس پیام این نشست را در جایگاه ممتاز نهادهای مالی و ناشران بازار سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: افراد پیشرو در شفافیت و افرادی که به تحلیل های قوی تر و بنیادی تر کمک می کنند، شایستگی این را دارند که از جایگاه ممتازتری نسبت به سایر همکاران خود برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه اکنون بازار سرمایه نسبت به یک دهه گذشته ابعاد بزرگ تری پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: امید می رود با فعالیت هایی که در زمینه شفافیت و فعالیت نهادها و ناشران بازار سرمایه مشاهده می شود، شاهد رشد بیشتر بازار باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: باعث افتخار است که امروز شرکت ها و نهادهایی را داریم که می توانیم از آنها به عنوان نهادهای شفاف و فعال یاد کنیم و امیدواریم سطح شفافیت و فعالیت نهادهای مالی به قدری افزایش یابد تا به موازات آن معیارهای انتخاب برترین ها در این حوزه نیز ارتقا یابند.

وی در انتهای سخنان خود ضمن بیان اینکه مراسم تجلیل از فعالترین نهادهای مالی و شفاف ترین های بورسی سالانه انجام می شود، پیشنهاد کرد: علاوه بر این اقدام مثبت، می توان تجلیل های پنج ساله نیز برگزار کرد تا بدین وسیله از زحمات ارزنده ناشران شفاف و نهادهای مالی فعال قدردانی شود.

دقت و سرعت دو عامل اصلی شفافیت

دکتر حسن امیری با بیان اینکه از سال گذشته ابتکار تجلیل از ناشرانی که وظیفه خود را به نحو درست انجام داده و دو معیار دقت و سرعت در انتشار اطلاعات را مد نظر داشتند تقدیر صورت گرفته است، گفت: در حوزه ناشران بورسی و فرابورسی موفق شدند که هر سه ماه یک بار اطلاعات خود را منشتر کنند امتیار بالاتری در این رقابت گرفته اند.

وی در ادامه افزود: هر چه قدر سطح سرعت و دقت ارایه اطلاعات بالا رود عمق بازار بیشتر می شود وتحلیل جایگزین پیش بینی و برآورد می شود.

امیری با تاکید بر اینکه افزایش سطح تحلیل در بازار منوط به انتشار به موقع، دقیق و مناسب اطلاعات است، گفت: از مهمترین اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته توالی انتشار اطلاعات واقعی است. هر چه قدر از انتشار پیش بینی فاصله گرفته شود و انتشار اطلاعات واقعی جایگزین آن شود سطح تحلیل بالاتر می رود و سرمایه گذاران می توانند تصمیم بهتری بگیرند.

این مقام مسوول با بیان اینکه توقف و بازگشایی نمادها نیز می تواند با انتشار واقعی اطلاعات کوتاهتر شود، گفت: بر اساس این فرآیند چنانچه بتوانیم در دوره های یک ماهه از شرکت ها اطلاعات بگیریم به این روند سرعت بخشیده می شود و بر این اساس از سال گذشته انتشار تولید وفروش ماهیانه برخی شرکت ها مورد توجه قرار گرفته است.

امیری با بیان اینکه باید مفروضات جایگزین EPS شود، گفت: بعضاً مفروضات اعداد و ارقام EPS را به چالش می کشند در نتیجه باید تمرکز و توجه از EPS به مفروضات بودجه منتقل شود. چون در دوره های میان دوره اتفاقاتی می افتد که می تواند سود و زیان شرکت ها را تغییر داده و اثر آن روی EPS تحلیل گران را به چالش بکشد.

معاون نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان با بیان اینکه به کمک ناشران، تحلیل گران و مشاوران سرمایه گذاری می توان این روند را ارتقا داد، گفت: آنچه اهمیت دارد تاخیر و عدم انتشار اطلاعات است که منجر به تشکیل پرونده های تخلفاتی می شود که باید از این فرآیند جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اهمیت دقت و انتشار اطلاعات گفت: شرکت هایی که این دو شاخص را رعایت می کنند رتبه های بالاتری دارند و در نتیجه اطلاعاتشان قابل اتکا تر است و می تواند ریسک کمتری را متوجه سرمایه گذاران خود کند در حالیکه شرکت هایی که در پایین جدول این رتبه بندی قرار دارند با ریسک بالایی مواجه هستند.

امیری در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در سالهای آینده شاهد افزایش تعداد بیشتری از ناشران و کسب امتیاز بالا از این بنگاه های اقتصادی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر کار مطالعاتی و تطبیقی فعالیت رسانه ها می تواند به رشد این شاخص ها جهت بدهد که برای سرمایه گذاران روشنگری کند.

در ادامه این مراسم دکتر علی سعیدی درباره شاخص های انتخاب برترین ها گفت: معیار انتخاب برترین صندوق سرمایه گذاری در سهام  و صندوق های سرمایه گذاری مختلط، میزان بازده، ارزش و تعداد سرمایه گذاران صندوق است.

به گفته سعیدی معیار در صندوق های با درآمد ثابت میزان  گردش معاملات در سهام و اندازه صندوق بوده و صندوق های نیکوکاری میزان وجوه اختصاص یافته به موضوع نیکوکاری و اندازه صندوق معیار انتخاب برترین ها بوده است.

برچسب ها

بازار سرمایهدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (۲۰۱۷FINEX )نمایشگاه بورس،بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷)
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا