دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۴۷)

دعوت به توسعه APP های تخصصی بازار سرمایه

عصر بازار- در پنل تخصصی " توسعه نظام کسب و کار مبتنی بر داده" از شرکت های استارتاپ و فین تک ها برای توسعه APP های بازار سرمایه دعوت شد.

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

دعوت به توسعه APP های تخصصی بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در پنل تخصصی شرکت فرابورس ایران با عنوان "توسعه نظام کسب و کار مبتنی بر داده" علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران به مطالعه صورت گرفته در بورس های مطرح دنیا اشاره کرد و گفت: به موجب این مطالعات مشخص شد که بخشی از درآمد عملیاتی بورس ها از محل داده است، به طوری که در سال 2015 بیش از 65 درصد، در بورس نیویورک 18 درصد، در بورس لندن بیش از 50 درصد، در بورس آلمان بیش از 11 درصد و در بورس های نزدیک به ایران مانند ترکیه و مالزی به ترتیب 6 و 9 درصد از درآمد آنها فروش داده و اطلاعات را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: این درحالی است که در ایران بورس ها از این محل درآمد چندانی نداشته اند. چرا که اهمیت دیتا و پرداخت بهاء برای دریافت آن به طور اجتماعی برای تحلیل گران فرهنگ سازی نشده است.

جای خالی APP در بازار سرمایه

در این میان مدیرعامل شرکت رایان بورس به عنوان متولی کدال نیز به تشریح روند کسب و کارها در دنیا به ویژه داده ها و اطلاعات در حوزه ناشران پرداخت. وی سهم IT در اقتصاد جهانی در سال 2012 را دوهزار و 600 میلیارد یورو عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان در سال 2015 به سه هزار و 500 میلیارد یورو افزایش یافته است.

به گفته علیرضا ماهیار نقش دیتا در توسعه اقتصاد جهانی با توسعه زیرساختهای IT در سال 2020 به پنج هزار میلیارد یورو خواهد رسید.

وی همچنین به فعالیت بیش از 160 هزار AppدرGoogle Play و 150 هزار برنامه در Apple Store اشاره کرد و گفت: حدوداً 15 درصد از این APP ها به نظام های بانکی، بورسی و بیمه ای تعلق دارند.

این مقام مسوول در رایان بورس تصریح کرد: بهره گیری از این اطلاعات از طریق ابزارهای مختلف در بازار ما جای کار زیادی دارد و 90 درصد ظرفیت خالی و آزاد برای پردازش اطلاعات و اطلاعات مبتنی بر تحلیل وجود دارد که استفاده از این ظرفیت ها می تواند زمینه مناسبی را برای رشد بازار سرمایه به وجود آورد.

ماهیار همچنین به وجود ظرفیت های مناسب در خصوص ارایه اطلاعات موبایل در حوزه های اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی فراگیر اشاره کرد و بیان داشت:  با توجه به اثربخشی بالای APP ها، در شرکت رایان بورس نیز پس از راه اندازی نسخه اندروید کدال در تلفن های همراه نسخه iOS نیز راه اندازی شد.

ابهام در مالکیت داده ها

رییس اداره آمار و تحلیل اطلاعات فرابورس ایران نیز در این پنل تخصصی عنوان کرد: در حوزه کسب و کار همواره از اطلاعات و داده ها برای توسعه استفاده می شود. بر این اساس آنچه که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم چگونگی استفاده از حجم عظیمی از داده های موجود در حوزه IT بورس هاست. چرا که نحوه مدیریت و به دست آوردن دیتاها می تواند به توسعه بیشتر بازار منجر شود.

احسان هراتی یکی از مهمترین مسایل در بورس ها را تعیین تکلیف درخصوص مالکیت داده ها عنوان کرد و ادامه داد: با مشخص شدن این مساله می توان بورس ها را به سمت مدیریت بهتر سامانه های اطلاعاتی هدایت کرد و به تناسب آن انتظارپاسخگویی داشت.

همچنین مدیرعامل مرکز مالی ایران به ترکیب سهامداری این مرکز اشاره کرد و با تاکید بر غیر قابل تفکیک بودن دیتاها در سامانه معاملاتی، از ایجاد پایگاهی در مرکز مالی ایران با همکاری شرکت رایان بورس خبر داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ایران، دیتاها به صورت آنلاین در اختیار شرکت ها و سرمایه گذاران قرار می گیرد و متقاضیان می توانند در لحظه خروجی اکسل از داده ها داشته باشند. این در حالیست که در بورس های سایر کشورها، این اطلاعات با تاخیر از چند دقیقه تا چندساعت در اختیار افراد قرار می گیرد.

مدیرعامل مرکز مالی خاطرنشان ساخت: با توجه به مزیت بازار سرمایه کشور در سرعت بالای انتشار داده ها، باید به سمتی حرکت کنیم که داده هایی که به صورت خام در اختیار گروه های مختلفی قرار می گیرد با ارزش افزوده بالاتری به بازار و متقاضیان ارایه شود تابه این واسطه شاهد توسعه دانش مالی باشیم.

اصالت کدال

در ادامه ماهیار با اشاره به برنامه های توسعه ای سامانه کدال از ایجاد ظرفیت های بالای دیتا در زمان های مختلف به عنوان اصالت کدال یاد کرد و گفت: با قرار گرفتن اطلاعیه ها از سوی ناشران بورسی در کدال بازار سرمایه به سرعت در جریان آن قرار می گیرد.

مدیرعامل رایان بورس فرصت های ایجاد شده توسط فین تکها درصنعت مالی را بر اساس آمارهای جهانی شامل 73 درصد کاهش هزینه ، 62 درصد تفکیک و تمایز، 57 درصد نگهداری مشتریان و 56 درصد درآمدزایی بیشتر، دانست.

وی دیتاهای موجود در کدال را کاملا تمیز، قابل انسجام، معنی دار و به صورت کمی دانست و افزود: چون از جنس عدد و قابل مقایسه اند به راحتی می توان نسبت به آنها به استنباط خاص و پردازش رسید.

ماهیار همچنین از تعریف واژه نامه صنایع مختلف بر اساس استانداردهای بین المللی خبر داد و گفت:به موجب این اقدام برای صنایع تولیدی، خدماتی، سرمایه گذاری و ساختمان تکسونومی مربوطه بر مبنای XBRL تعریف شده است.

وی همچنین به عدم تعریف XBRL برای صورت های مالی بانک ها و بیمه ها اشاره کرد و تصریح کرد: علی رغم حساسیت های نهاد ناظر بر بانک ها و بیمه ها، این اقدام هنوز برای آنها صورت نگرفته است.

برچسب ها

فرابورساستارت آپفین استارزدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (۲۰۱۷FINEX )نمایشگاه بورس،بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷)
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا