سود غول نفتی عربستان ۱۴.۵ درصد کاهش یافت

عصر بازار- شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی از کاهش ۱۴.۵ درصدی سود خالص خود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷:۰۰

سود غول نفتی عربستان ۱۴.۵ درصد کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس،  آرامکو عربستان امروز سه شنبه اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه اول سال جاری 14.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که این کشور همچنان به کاهش تولید داوطلبانه نفت خود ادامه می‌دهد.غول نفتی عربستان در بیانیه‌ای که در وبگاه بورس اوراق بهادار عربستان (تداول) منتشر شد، گفت: «درآمد خالص آرامکو برای سه ماهه اول سال 2024 به 102.27 میلیارد ریال سعودی (27.27 میلیارد دلار) رسید، در حالی که این رقم برای همان دوره سال 2023  119.54 میلیارد ریال سعودی (31.88 میلیارد دلار) بود. آرامکو که چهارمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار و بخش اعظم سهام آن متعلق به دولت عربستان سعودی است، توضیح داد که این کاهش در درجه اول نتیجه کاهش مقادیر نفت خام فروخته شده است.تولید عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان است، در حال حاضر تقریباً 9 میلیون بشکه در روز است که کمتر از ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز محسوب می‌شود.

کاهش سود آرامکو به دلیل مجموعه‌ای از تصمیمات برای کاهش تولید نفت در عربستان سعودی است که در اکتبر 2022 آغاز شد، زمانی که ائتلااف کشورهای صادرکننده نفت اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه به منظور حمایت از قیمت نفت از کاهش حدود دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز خبر دادند.علاوه بر این، در آوریل 2023، ریاض کاهش 500 هزار بشکه‌ای در روز را به عنوان بخشی از اقدام مشترک با اوپک پلاس برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد. پس از نشست اوپک پلاس در ژوئن 2023 نیز  ریاض کاهش بیشتر تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد.مارس گذشته، وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که آخرین کاهش داوطلبانه تولید نفت را که از ژوئیه 2023 آغاز کرده بود، تا سه ماهه دوم سال جاری تمدید می‌کند و پس از آن به تدریج با توجه به شرایط بازار افزایش تولید از سر گرفته می‌شود.

عربستان سعودی مالک 90 درصد سهام آرامکوست که نگین اقتصاد عربستان خوانده می شود. این کشور به درآمد آرامکو برای تامین مالی پروژه‌های چشم انداز 2030 که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی راه اندازی شده است، متکی است. عربستان سعودی هدف از این پروژه‌ها را تبدیل شدن به مرکز تجارت گردشگری و ورزش در منطقه خوانده است.در مارس گذشته دولت عربستان هشت‌درصد از سهام این شرکت را در بازار سرمایه عرضه کرد و درآمد حدود 164‌میلیارد دلاری حاصل از آن را صرف طرح‌های چشم انداز توسعه کرد. این درحالی‌ است که عرضه اولیه سهام آرامکو در سال‌2019 به ارزش  29.4 ‌میلیارد دلار که بزرگ‌ترین عرضه اولیه تمام دنیا بود، عمدتا به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) اختصاص یافت. در حال‌حاضر این صندوق مالکیت 16درصد آرامکو با ارزش تقریبی 328میلیارد دلار را در اختیار دارد. سود فراوان سهام آرامکو برای این صندوق به‌معنای سرمایه‌گذاری بیشتر آن در حوزه‌های مختلف و پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای آن است.

برچسب ها

شرکت نفت آرامکو عربستاناقتصاد عربستان
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا