صادرات ۹۲ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳

عصر بازار- یورواستات از صادرات ۹۲ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ خبر داد و ایران را دومین صادرکننده پسته به اروپا در این سال معرفی کرد.

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶:۰۰

صادرات ۹۲ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) از صادرات 92 میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال 2023 خبر داد.

صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال 2023 با کاهش 17 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال 2022 بالغ بر 111 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

عمده صادرات پسته ایران به اروپا در قابل مغز پسته بوده است. ایران در سال میلادی گذشته 65 میلیون یورو مغز پسته و 27 میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده است. صادرات مغز پسته ایران تنها 4 درصد کاهش داشته اما صادرات پسته با پوست با کاهش 37 درصدی مواجه شده است.

آلمان مهمترین مشتری پسته ایران در اروپا طی سال 2023 بوده است. 49 میلیون یورو از پسته صادراتی ایران به اروپا در سال 2023 به مقصد آلمان بوده است. ایتالیا با 7 میلیون یورو و اسپانیا با 5 میلیون یورو نیز از جمله خریداران پسته ایران در اروپا بوده اند.

بر اساس این گزارش ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا در سال 2023 بوده است. آمریکا با صادرات 640 میلیون یورویی بزرکترین صادرکننده پسته به اروپا بوده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا در این سال نیز کاهش 15 درصدی داشته است. آمریکا در سال قبل 756 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

ترکیه با صادرات 51 میلیون یورویی نیز سومین صادرکننده پسته به اروپا در سال 2023 بوده است. صادرات پسته ترکیه به اروپا در این سال 28 درصد کاهش داشته است.

برچسب ها

صادراتپستهاتحادیه اروپا
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا