اهمیت مولدسازی دارایی‌های دولت

عصر بازار- بازار سرمایه به دلیل رویکرد کاملاً شفاف، علمی و تخصصی، بستر بسیار مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است و می‌تواند در موضوع ارزشگذاری دارایی‌ها و اموال نیز کارساز باشد.

سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱:۰۰

اهمیت مولدسازی دارایی‌های دولت

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سید جواد درواری در یادداشتی برای پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در خصوص اهمیت مولدسازی دارایی های دولت نوشت:

مولدسازی در لغت به معنی بهره‌ور کردن است و در اقتصاد نیز به بهره‌ور کردن دارایی‌ها و هر اقدامی که بهره‌وری را افزایش دهد، اطلاق می‌شود. به بیانی دیگر، بهره‌وری یعنی به دست آوردن حداکثر منافع ممکن با استفاده بهینه از منابع.

در طرح مولدسازی دولت، اموال و دارایی‌های بدون استفاده یا دارایی‌هایی که ارزش‌افزوده یا بهره‌وری پایینی دارند و سال‌ها رها شده‌اند، شناسایی می‌شود تا با فروش و واگذاری آن‌ها، دارایی‌ها و اموال راکد به‌صورت بهینه استفاده‌شده و به اصلاح مولد باشند. هدف اصلی این طرح کمک به تولید و اشتغال در کشور است. از دیگر اهداف مولدسازی دارایی‌های دولت، کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی، افزایش عرضه زمین، ملک، ساختمان در اقتصاد و تعدیل قیمت‌ها، کاهش دارایی منجمد دولت به نفع پویایی اقتصاد، بهره‌وری و کارایی بیشتر از دارایی‌های ثابت دولت، افزایش نقدینگی شرکت‌ها و تأمین غیر تورمی کسری بودجه، تأمین فرصت فراگیر مصون ماندن مردم از تورم دارایی‌های ثابت، گسترش مالکیت عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد از این دارایی‌ها است.

راه‌های مختلفی برای مولدسازی و درآمدزایی دارایی‌های دولت وجود دارد. ساده‌ترین روش، فروش دارایی‌ها است که درآمد پایداری را برای دولت به وجود نمی‌آورد و اموال دولتی برای استفاده نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند. راه دیگر مشارکت با بخش خصوصی است و دولت می‌تواند بدون انتقال مالکیت دارایی به بخش خصوصی از آن درآمدی پایدار داشته باشد.

تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا انتشار اوراق بهادار بر پایه دارایی‌ها بدون انتقال مالکیت دارایی وجود دارد که هم درآمد باثباتی را برای دولت به وجود می‌آورد و هم سرمایه‌گذاران از هر طیف را جذب می‌کند. استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه یک مزیت بسیار مهم دارد و آن‌هم شفافیت است که در شرایط فعلی کشور از دغدغه‌های عموم جامعه است. بازار سرمایه به دلیل رویکرد کاملاً شفاف، علمی و تخصصی، بستر بسیار مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است. همچنین می‌تواند در موضوع ارزشگذاری دارایی‌ها و اموال نیز کارساز باشد.

امید می‌رود دولت در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های خود، همه جوانب را بسنجد و با دید بلندمدت و در راستای منافع حال و آینده و توسعه پایدار کشور اقدام کند.

برچسب ها

بازار سرمایهمولدسازی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا