کارشناس بازارهای مالی بیان کرد:

هدایت سرمایه‌ها به بخش مولد اقتصاد با توسعه ابزارهای بازار سرمایه

عصر بازار- یک کارشناس بازارهای مالی اظهار داشت: با هدایت سرمایه‌های مردم به بخش مولد اقتصاد از طریق بازار سرمایه، شاهد پویایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور خواهیم بود.

جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷:۰۰

هدایت سرمایه‌ها به بخش مولد اقتصاد با توسعه ابزارهای بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدرضا خانی،  با بیان این که بازار سرمایه نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، گفت: هر چقدر بتوان اعتماد عمومی را نسبت به بازار سرمایه افزایش داد و سرمایه‌گذاران خرد بیشتری را جذب این بازار کرد و با افزایش شفافیت، پیش‌بینی‌پذیری را افزایش داد، اعتماد عمومی تقویت و بازار سرمایه پویاتر شده و نقش موثرتری در تامین مالی بخش مولد اقتصاد کشور و تامین مالی طرح‌های توسعه کشور ایفا خواهد کرد.

تقویت اعتماد با تنوع‌بخشی به ابزارها

وی، تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه را یکی از راهکارهای تقویت اعتماد عمومی و جذب سرمایه‌گذاران خرد ذکر کرد و افزود: در سنوات گذشته، ابزارهای بازار سرمایه عمدتاً شامل چند نوع صندوق سرمایه‌گذاری محدود شامل صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط بود، اما بعد از کسب تجربیاتی در چند سال اخیر در حوزه ابزارسازی گام‌هایی برداشته شد و ابزارهای جدیدی از جمله صندوق‌های اهرمی، بخشی، تضمین اصل سرمایه، نیکوکاری، صندوق در صندوق و ...‌. برای سرمایه‌گذاران غیرمستقیم راه‌اندازی شد.

خانی با بیان این که ابزارهای دیگری همچون اختیار معامله، قراردادهای آتی، سبدگردانی اختصاصی و... نیز برای سرمایه‌گذاران با استراتژی‌های مختلف طراحی و عرضه شده، ادامه داد: توسعه این ابزارها قطعا در جذب سرمایه‌گذاران خرد موثر خواهد بود و با استفاده از این صندوق‌ها می‌توان پس‌اندازهای مردم را متناسب با درجه ریسک‌پذیری هر شخص، به سمت بازار سرمایه سوق داد.

ظرفیت بالای بازار سرمایه برای طراحی و عرضه ابزارهای جدید

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفت‌و گوی خود با «سنا»، افزود: کماکان بازار سرمایه ظرفیت زیادی برای طراحی و عرضه ابزارهای جدید دارد. به عنوان مثال، با توجه به تورم بخش مسکن و کاهش قدرت خرید مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، پتانسیل زیادی برای توسعه ابزارهای تامین مالی بخش مسکن از جمله صندوق املاک و مستغلات وجود دارد. در بخش صندوق‌های کالایی نیز ظرفیت خوبی وجود دارد و می‌توان گواهی سپرده کالایی در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و... راه اندازی کرد.

پویا شدن اقتصاد

عضو هیات مدیره و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان کاریزما گفت: در مجموع اقدامات مثبتی در راستای توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه بالاخص ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم صورت گرفته، اما این حوزه هنوز جای کار دارد. البته نهادهای مالی مختلف فعال در بازار سرمایه نیز در حوزه ابزارسازی فعالیت‌هایی دارند. تنوع بخشی و توسعه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده اهمیت ابزارسازی در بازار سرمایه با هدف جذب سرمایه‌های خرد است و با هدایت سرمایه‌های مردم به بخش مولد اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه، شاهد پویایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور خواهیم بود.

برچسب ها

بازار سرمایهمولدسازی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا