پیشنهاد کارشناسی بورس انرژی برای عمق‌بخشی به بازار بهینه‌سازی انرژی

عصر بازار- مدیرعامل بورس انرژی ایران در دومین کنفرانس بهینه‌سازی و بهره‌وری ایران با بیان اینکه زمانی می‌توان از ابزارهای تامین مالی برای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کرد که قیمت صرفه‌جویی انرژی در بازار مشخص شده باشد، گفت:‌ تمرکزگرایی و متولی‌گری در حوزه انرژی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بهینه‌سازی انرژی است.

جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸:۰۰

پیشنهاد کارشناسی بورس انرژی برای عمق‌بخشی به بازار بهینه‌سازی انرژی

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، نقوی در تشریح پیشنهاد بورس انرژی برای صندوق‌ گواهی‌های این حوزه گفت: این صندوق‌ باید به عنوان بازارگردان طراحی شود تا به بازار آن عمق ببخشد و نقدشوندگی آن را تضمین کند.

او در سخنرانی خود با بیان اینکه زمانی می‌توان از ابزارهای تامین مالی برای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کرد که قیمت گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار مشخص شده باشد، گفت:‌ تمرکزگرایی و متولی‌گری در حوزه انرژی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بهینه‌سازی انرژی است.

او در ادامه از راه‌اندازی تالار برق سبز در بورس انرژی به‌عنوان نمونه موفقی از سازوکار تعیین شاخص قیمت برای تامین مالی در حوزه انرژی نام برد و گفت: اکنون با راه‌اندازی تالار برق سبز، تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر بر مبنای سازوکار بازار تسهیل شده است و سرمایه‌ها راحت‌تر وارد این حوزه می‌شوند.

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه افزود: بررسی نهادهای مختلف حاکی از عدم موفقیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید در کاهش شدت انرژی است و به نظر می‌رسد بتوان از ظرفیت بازار بهینه‌سازی به جای ماده 12 با اصلاحاتی استفاده کرد. به عنوان نمونه طرح‌هایی مانند تعویض بخاری پرمصرف یا اصلاح اتصالات کنتورهای گاز می‌تواند در چارچوب بازار بهینه‌سازی و در یک ساز و کار کاملا شفاف انجام شود.

وی عنوان کرد: تامین مالی بسیاری از پروژهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در خصوص تعویض بخاری‌ها یا علمک‌های گاز می‌تواند از طریق بورس انرژی انجام شود، اما این اتفاق به دلیل معضل تمرکزگرایی به تحقق نرسیده است.

مدیرعامل بورس انرژی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث بازار بهینه‌سازی فقط برای برق و گاز تعریف شده است، گفت: این بازار را باید برای تمام حامل‌های انرژی نظیر شوخت و آب نیز تعریف کرد و ظرفیت قانونی آن نیز وجود دارد که باید از طریق مجموعه‌های متولی انرژی دنبال شود.

برچسب ها

بورس انرژیانرژی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا