کدام کشور بیشترین تورم مواد غذایی را دارد؟

عصر بازار- اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تورم کالاهای اساسی و مواد غذایی در نقاط مختلف دنیا پرداخته است.

يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰:۰۰

کدام کشور بیشترین تورم مواد غذایی را دارد؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، براوردهای جهانی نشان می‌دهد که در در سال 2022، تورم جهانی کالاهای اساسی بیش از 41 درصد بوده که البته پیش‌بینی می‌شود در پایان سال جاری میلادی این عدد بیش از 21 درصد کاهش پیدا کند. در میان گروه‌های غذایی، اقلام غذایی تورم 18 درصدی، اقلام نوشیدنی رشد 13.7 و رشد شاخص قیمت گروه کشاورزی 13.3 درصد بوده است و پیش بینی می‌شود این عدد در پایان سال جاری کاهش پیدا کند.

با این وجود کشورهای مختلف، میزان ثابتی از تورم در اقلام غذایی را تجربه نکرده‌اند و وضعیت طیف گسترده‌ای اعداد مربوط به تورم را نشان می‌دهد. در ماه می سال 2023، تورم سالانه اقلام غذایی در ونزوئلا 471، در لبنان 350، در زیمبابوه 117 و در آرژانتین 115 درصد بوده و به این ترتیب این چهار کشور، در این حوزه تورم بالای 100 درصد را تجربه کرده‌اند.

ایران با 78، سورینام با 68، مصر با 60 و لائوس با 53 درصد در این جدول قرار گرفته‌اند. همچنین آمارها از کاهش تورم این حوزه در ترکیه به 52 درصد و منفی شدن تورم اقلام غذایی در عربستان سعودی و افغانستان حکایت دارد.

در تورم ماهانه ثبت شده نیز لبنان با 81 درصد صدرنشین است و پس از آن ونزوئلا با 35، زیمبابوه با 30 و مصر با 27 درصد قرار گرفته‌اند.

در کنار آن و با وجود هشدار نهادهای بین المللی، برخی کشورها برای تامین نیازهای داخلی خود صادرات برخی اقلام غذایی را ممنوع یا محدود کرده‌اند که بسیاری از آنها تا پایان سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد.

در افغانستان صادرات گندم، در الجزایر صادرات روغن و شکر، در آذربایجان صادرات پیاز، در بنگلادش صادرات برنج، در چین صادرات نشاسته ذرت، در هند صادرات گندم و شکر و برنج شکسته، در کویت صادرات گوشت مرغ، در لبنان صادرات میوه و سبزیجات، در پاکستان صادرات شکر، در مراکش صادرات گوجه فرنگی و در روسیه صادرات برنج و بلغور برنج از سوی دولت‌ها ممنوع شده است و باید دید که در ماه‌های آینده آیا در صدور مجوز تغییری به وجود خواهد آمد یا همچنان این روند ادامه پیدا می‌کند.

برچسب ها

نرخ تورممواد غذاییاتاق بازرگانی تهران
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا