مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس:

فرآیند شرکت در افزایش سرمایه‌ها به ۲ الی ۳ دقیقه کاهش یافته است

عصر بازار- وحید روشن‌قلب گفت: با توجه به اینکه فرآیند شرکت در افزایش سرمایه به صورت الکترونیک، کاملا رایگان و صرفا با صرف ۲ تا ۳ دقیقه قابل انجام است، می‌توان شاهد مشارکت بیشتری از سوی سهامداران در افزایش سرمایه شرکت‌ها بود؛ همچنین فرآیند جمع بندی اطلاعات از سوی شرکت‌ها نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به گذشته انجام می‌شود.

يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹:۰۰

فرآیند شرکت در افزایش سرمایه‌ها به ۲ الی ۳ دقیقه کاهش یافته است

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، وحید روشن‌قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه «میز اقتصاد شبکه خبر» با موضوع الکترونیکی شدن افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، درباره روال گذشته افزایش سرمایه‌ها عنوان کرد: در گذشته سهامداران و شرکت‌ها در خصوص فرآیند افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی با چالش‌هایی رو به رو بودند چراکه امری هزینه‌بر و زمان‌بری به‌حساب می‌آمد.

وی افزود: طبق رویه گذشته، شرکت باید پس از تایید افزایش سرمایه از مجمع فوق العاده، کلیه برگه‌های حق تقدم خرید سهام را برای سهامداران خود پست و سهامدارانی که تمایل به مشارکت در افزایش سرمایه داشتند، در صورت داشتن مطالبات کافی با تکمیل برگه‌های حق تقدم، آن را برای شرکت‌ها ارسال می‌کردند. در غیر این صورت یعنی نداشتن مطالبات کافی، با واریز وجوه مورد نیاز به حساب بانک معرفی شده از سوی شرکت، نسبت به ارسال برگه‌ها و مدارک واریز به شرکت می‌توانستند در فرایند افزایش سرمایه مشارکت داشته باشند.

روشن قلب اضافه کرد: فرآیند طولانی افزایش سرمایه به شیوه گذشته باعث می‌شد تبدیل حق تقدم‌ها به سهم با تاخیر انجام بشود؛ این مسئله برای شرکت‌ها و همچنین سهامداران خوشایند نبود.

وی در ادامه اظهار کرد: با الکترونیکی شدن افزایش سرمایه، سهامداران سجام در صورت داشتن مطالبات، صرفا با مراجعه به این سامانه می‌توانند در فرایند افزایش سرمایه مشارکت و در صورت نیاز با واریز مبالغی برای مشارکت در افزایش سرمایه، از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی نسبت به انجام فرایند اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید به اینکه فرایند فوق برای سهامدار کاملا رایگان است، افزود: سهامدار صرفا با صرف چند دقیقه زمان می‌تواند نسبت به مشارکت در فرایند افزایش سرمایه اقدام کرده و نیازی به مراجعه با بانک و ارسال پست نیست.

وی عنوان کرد: این دستورالعمل در بهمن ماه سال گذشته به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسید و از ابتدای سال 1402 نیز برای کلیه شرکت‌ها ثبت و لازم الاجرا شد.

وی گفت: تاکنون مشکل خاصی برای شرکت‌ها به منظور استفاده از فرایند الکترونیکی شدن افزایش سرمایه وجود نداشته است.

به گفته روش قلب؛ تاکنون پنج شرکت توانسته‌اند از این فرایند برای افزایش سرمایه استفاده کنند و مابقی شرکت‌ها نیز که از محل مطالبات و آورده نقدی خواهان افزایش سرمایه هستند مکلفند از این طریق اقدام کنند.

وی تشریح کرد: منابع حاصل از افزایش سرمایه‌ها پس از تکمیل فرآیند مربوط، قابل استفاده برای شرکت‌هاست و طبیعتا تسریع فرآیند، بهینه‌تر و مطلوب‌تر است؛ بنابراین اقداماتی که منجر به کوتاه‌تر شدن فرآیند افزایش سرمایه بشود به سهامداران و شرکت‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد؛ هدف از این فرایند تسهیل کار مربوط به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی برای شرکت‌ها و سهامداران بوده تا بتوانند با شفافیت بیشتر، سرعت بیشتری به کارها داده و هزینه و زمان را کاهش دهند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه فرایند الکترونیکی شدن افزایش سرمایه کاملا رایگان و صرفا با صرف 2 تا 3 دقیقه قابل انجام است، می‌توان شاهد مشارکت بیشتری از سوی سهامداران در افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و همچنین فرایند جمع بندی اطلاعات از سوی شرکت‌ها نیز در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به گذشته انجام می‌شود.

روشن قلب تصریح کرد: در قانون تجارت فعلی مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام حداقل 60 روزه است . با توجه به فرایندی که قبلا وجود داشت نیاز بود شرکت ارسال پست انجام داده و سهامدار هم مدارک را به صورت پست ارسال می‌کرد و آن 60 روز منطقی به نظر می‌رسید اما هم اکنون با الکترونیکی شدن این فرآیند، دیگر نیازی به فرایند 60 روزه نیست و این فرآیند را می‌توان کوتاه‌تر کرد.

وی توضیح داد: کوتاه شدن فرایند 60 روزه از جمله مباحث مطرح شده در اصلاحات مربوط به قانون تجارت است چرا که با الکترونیکی شدن فرایند افزایش سرمایه، جمع بندی اطلاعات و مشارکت سهامداران تنها در چند روز اتفاق می‌افتد و نیاز به فرایند 60 روزه نیست.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد که پیشنهاد فوق به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و در حال تدوین است تا بتوانیم تا پایان امسال و در صورت تصویب آن، فرایند 60 روزه را کوتاه کرده و در کنار آن یک مرحله از زمان بر بودن فروش حق تقدم‌های استفاده نشده یعنی یک مرحله رفت و برگشت به اداره ثبت شرکت ها را هم حذف کنیم.

روشن قلب گفت: در مجموع با سه اقدام مربوط به الکترونیکی شدن فرایند استفاده از حق تقدم‌ها، کوتاه‌تر شدن دوره 60 روزه و حذف رفت و برگشت به اداره ثبت شرکت‌ها، زمان صرف شده کوتاه‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور قطع با توجه به الکترونیکی شدن این فرایندها دیگر بهانه‌ای برای طولانی شدن جمع بندی اطلاعات از شرکت‌ها نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: مبالغی که شرکت باید به سهامداران بابت فروش پاره سهم‌ها و فروش حق تقدم‌های پرداخت می کرد هم الزامی شد که این فرایند پرداخت به صورت سجامی و از طریق سامانه سجام از سوی شرکت‌ها انجام شود تا تاخیری هم برای آن وجود نداشته باشد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید به اینکه فرایند الکترونیکی شدن افزایش سرمایه با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام می‌شود، اظهار کرد: سهامداران سجامی می‌توانند با فرآیند چند دقیقه‌ای و کاملا رایگان نسبت به انجام آن اقدام کنند. در حال حاضر فرآیند فوق برای سهامداران سجامی قابل استفاده است اما سهامداران غیرسجامی هم بلافاصله پس از سجامی شدن می‌توانند از مزایای این سامانه استفاده کنند.

وی ادامه داد: طبق آمار، بیش از 90 درصد سهامداران سجامی شده‌اند. با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در سهام عدالت از سوی مراجع مربوطه انجام می‌شود، هنوز سهام آزاد نشده تا امکان فروش و یا تصمیم‌گیری برای حق تقدم از سوی سهامداران انجام شود.

به گفته روش قلب، الکترونیکی شدن فرایند افزایش سرمایه یکی از زیرساخت‌های لازم بود تا پس از آن فرایند آزادسازی سهام عدالت نیز انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته، فرآیند افزایش سرمایه در شرکت‌هایی که سهام عدالت در آن سرمایه‌گذار بوده، در هیچ یک از افزایش سرمایه‌های اتفاق افتاده در این شرکت‌ها، عدم مشارکتی برای سهامداران سهام عدالت اتفاق نیفتاده و در همه افزایش سرمایه‌هایی که صورت گرفته، از محل مطالباتی که سهامداران سهام عدالت داشتند مشارکت در افزایش سرمایه انجام شده و هیچگونه کاهش درصد مالکیتی بابت این افزایش سرمایه‌ها در سهام عدالت نداشتیم.

روشن قلب گفت: به طور کلی با الکترونیکی شدن فرایند افزایش سرمایه، سهامدار به سرعت از افزایش سرمایه اطلاع پیدا کرده و این الکترونیکی شدن باعث می‌شود حق تقدم هایی که به آنها تعلق گرفته در سامانه سجام قابل مشاهده باشد و سهامداران در جریان فرایند و مهلت زمانی قرار گرفته و می‌توانند اطلاعات بیشتری از آن کسب کنند.

برچسب ها

بورسبازار سرمایه
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا