چین در صدر عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بورس

عصر بازار- در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی، ارزش عرضه‌های عمومی اولیه شرکت‌ها (IPO) در چین به بیش از پنج برابر آمریکا و سهم ۵۳ درصدی از کل رقم جهانی رسیده است. دلیل این برتری نه بهبود عملکرد چین (کاهش ۴ میلیارد دلاری نسبت به دوره مشابه سال قبل) بلکه عدم رونق بازار عرضه‌های عمومی اولیه در آمریکا و اروپا بوده است. بطوریکه مبلغ تأمین مالی شرکت‌ها در چهار ماه نخست ۲۰۲۳ از طریق عرضه‌های عمومی اولیه در آمریکا و اروپا به ترتیب ۷۰ و ۴۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش افت داشته است.

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲:۰۰

چین در صدر عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بورس

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، افزایش نرخ بهره، تورم بالا و آشفتگی‌های اخیر در بخش بانکی ایالات متحده، امیدها را برای بهبود عرضه شرکت‌ها در وال استریت کمرنگ کرده است. بازارهای سرمایه اروپا و بریتانیا نیز کم رونق بودند در حالیکه بازارهای آسیا به‌ویژه چین با پایان دادن به محدودیت‌های سفت و سخت کرونایی و تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس‌های شانگهای و شنژن، رو به گسترش شدند.

در ایالات متحده، شروع قوی سال برای S&P 500 امیدها را برای رونق بازار IPO بالا برد، تا اینکه سقوط بانک سیلیکون‌ولی در ماه مارس نگرانی‌ها را برای بد شدن وضعیت اقتصادی بیشتر کرد. آمارها نشان می‌دهد تعداد و ارزش IPO های ایالات متحده در چهار ماه منتهی به انتهای ماه آوریل (با 56 عرضه اولیه به مبلغ 3.8 میلیارد دلار) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود 40 و 70 درصد کاهش یافته است (مبلغ IPOها در دوره مشابه برای بازار نزولی سال 2022 بیش از 12.3 میلیارد دلار و در بازار صعودی سال 2021 نزدیک به 130 میلیارد دلار بوده است).

بر خلاف امریکا، به نظر می‌رسد در چین بازار عرضه اولیه سهام در وضعیت بهتری قرار دارد. به گفته فایننشیال تایمز، حمایت سیاستی گسترده از عرضه اولیه شرکت‌ها در بخش‌های استراتژیک و اصلاحات اخیر برای تسریع در پذیرش و درج شرکت‌ها کمک کرده تا شرکت‌های چینی بتوانند بیش از 19.5 میلیارد دلار از این راه تأمین مالی شوند. گرچه این عدد حدود 4 میلیارد دلار نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است، اما حدود 53 درصد از کل رقم جهانی در سال 2023 را تشکیل می‌دهد که باعث شده بازار سرمایه چین در صدر عرضه‌های عمومی اولیه دنیا قرار بگیرد.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در اروپا شرکت‌ها 1.8 میلیارد پوند از طریق IPO تأمین مالی شدند که 40 درصد نسبت به چهار ماه اول سال 2022 کاهش داشته است. اوضاع بریتانیا حتی بدتر از این هم شده و تنها شش شرکت در سال 2023 توانستند 90 میلیون پوند در فرایند عرضه اولیه منابع مالی جمع آوری کنند. به همین دلیل، در به روزرسانی معاملات سه ماهه اول، گروه بورس لندن[1] برای اولین بار تصمیم گرفت آخرین ارقام مربوط به ناشران جدید و کل منابع جمع آوری شده از طریق بازارهای اولیه سهام را منتشر نکند.

برچسب ها

بورسچین
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا