در هفته ای که گذشت

شاخص کل بورس پس از ۳۱ ماه از ۲ میلیون واحد عبور کرد

عصر بازار- در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۶.۰۳ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد ایستاد.

پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴:۰۰

شاخص کل بورس پس از ۳۱ ماه از ۲ میلیون واحد عبور کرد

به گزارش ‌پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش 6.37 درصدی در پله 622 هزار و 526 واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد 3.95 درصدی در ارتفاع 25 هزار و 360 واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش 14.64 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت حمل و نقل با افزایش 10.9 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت فنی مهندسی نیز با کاهش 3.12 درصد بیشترین اُفت را ثبت کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 45 هزار و 367 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 7 هزار و 762 میلیارد تومان، یکشنبه 7 هزار و 706 میلیارد، دوشنبه 9 هزار و 66 میلیارد، سه‌شنبه 9 هزار و 699 میلیارد و چهارشنبه 11 هزار و 134 میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

یک هزار و 812 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد

به گفته او، در این هفته هر پنج روز بازار شاهد ورود نقدینگی بود‌. به طوری که شنبه 386 میلیارد تومان، یکشنبه 39 میلیارد تومان، دوشنبه 211 میلیارد تومان، سه‌شنبه 674 میلیارد تومان و چهارشنبه 502 میلیارد تومان ورود نقدینگی افراد حقیقی به بازار ثبت شده است و در مجموع یک هزار و 812 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 22 میلیون و 660 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 24 میلیون و 240 هزار تومان بوده است.

شاخص کل بورس از سقف 2 میلیون واحد عبور کرد

در ادامه خانم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط و عوامل موثر در بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت گفت: اولین هفته‌ کاری 1402 شروع طوفانی و قابل توجهی داشت و نوید روز‌های بهتری برای اهالی بازار سرمایه می‌دهد. بازار با تقاضای خوبی در تمام صنایع رو به رو شد و در صنایع کوچک‌تر نیز قدرتمند بود.

وفایی ادامه داد: در حقیقت شاهد خودنمایی سهام کوچکتر و جا مانده از رشد هم بودیم که مورد توجه سرمایه گذاران بودند. سال 1402 با تداوم تقاضا در شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز شروع شد و شاهد فتح مجدد شاخص 2 میلیونی بعد از مرداد 1399 بودیم در حالی که فاکتور‌های اقتصادی و بنیادی شرکت‌ها هم خوانی ندارد و نسبت به بازار‌های موازی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

او افزود: اما متاسفانه در یکشنبه اختلال در هسته معاملات فرابورس و عدم موفقیت در رفع مشکل حتی با تمدید ساعت معاملاتی فرابورس خاطره‌ بدی از این روز در ذهن‌ها به جای گذاشت. همزمان با شروع سال جدید سقف نرخ تبدیل برق توسط نیروگاه‌ها از 80 تومان به 100 تومان برای هر کیلووات ساعت افزایش پیدا کرد. نرخ پایه فرآورده‌ای نفتی که در بازار داخل به فروش می‌روند تعدیل شد و با دلار 35 هزار تومان محاسبه می‌شود.

این کارشناس بورس گفت: در آستانه اعلام افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ها هستیم که 15 فروردین جلسه نهایی شورا و اعلام قیمت‌های جدید است. همچنین گزارشات خوبی از فروش شرکت‌ها در اسفند روانه کدال می‌شود. گزارش‌های فصلی و سال مالی شرکت‌ها نیز به زودی منتشر می‌شود و می‌تواند امید به سوددهی بیشتر شرکت‌ها را در سال مالی پیش رو داشته باشیم که همه این موارد از جمله عوامل اثر گذار بر روند بازار بودند.

در نهایت او گفت: در آخرین روز کاری هفته شاخص کل با افزایش بیش از 34 هزار واحدی به سطح دو میلیون و 78 هزار  دست یافت که شاخص کل بعد از 31 ماه به سقف تاریخی خود رسیده است.

برچسب ها

بورس
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا