اقدامات موثر در کاهش نرخ تورم

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی کمک به بخش تولید را مهمترین اقدام در کاهش نرخ تورم دانست و گفت: برای آنکه تورم کاهش پیدا کند باید شرایط ثبات اقتصادی برای تامین نیازهای مردم فراهم شود.

سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷:۰۰

اقدامات موثر در کاهش نرخ تورم

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، حمید حاج اسماعیلی ، با اشاره به نامگذاری شعار سال گفت: در حال حاضر تورم معضل اصلی اقتصاد کشور است و تا این مساله تنزل پیدا نکند امکان اینکه شرایط ثبات اقتصادی در کشور را برای تامین نیازهای مردم فراهم کرد، مشکل خواهد بود.

تاثیر مدیریت بودجه سالیانه در کنترل تورم

این کارشناس اقتصادی یکی از اقداماتی که به صورت برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای کنترل تورم در پیش گرفته می‌شود را مدیریت بودجه سالیانه ذکر کرد و گفت: متاسفانه چند سالی است که با کسری بودجه مواجه هستیم و سال گذشته هم در لایحه بودجه دولت این مساله را شاهد بودیم در حالی که بودجه باید فاقد کسری باشد تا دولت بتواند برای کنترل تورم گام های اساسی بردارد. حاج اسماعیلی تصریح کرد: برای امسال به جز درآمدهای مالیاتی و درآمد مختصری که نسبت به درآمدهای نفتی کمتر است، محلی برای منابع هزینه‌ای کشور نداریم و همچنان روی توزیع اوراق و گرفتن شرایط اعتباری از بانک مرکزی و بانک‌ها حساب ویژه باز کردیم.

تثبیت قیمت‌ها مولفه اثرگذار در کاهش تورم

وی مساله دوم در بحث تورم را تثبیت قیمتها دانست و گفت: کمترین افزایش در قیمت تعرفه ها 25 درصد بود که قبل از پایان سال اتفاق افتاد. عده زیادی از بخش‌های مختلف صنفی خواهان تغییر قیمتها قبل از پایان سال بودند که از جمله این بخش‌ها گوشت بود با وجود آنکه دولت اقداماتی را برای واردات گوشت انجام داد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید برنامه مشخصی برای کنترل قیمتها و پیاده سازی و شرایطی فراهم شود که امکان افزایش قیمتها  وجود نداشته باشد، تاکید کرد: دولت لازم است یارانه بپردازد و ارز مورد نیاز را برای آنها اختصاص بدهد و قبل از قیمت تمام شده کالایی که به مردم عرضه می‌شود شرایط را برای کمک به تولید فراهم کند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: یکی از مسایل عمده و اثرگذار بر کنترل تورم و قیمتها، نوسانات ارزی است و علیرغم آنکه دولت اقدامات زیادی برای مقابله با نوسان نرخ ارز صورت داده، باید برای مدیریت تورم با برنامه پیش رفت و این برنامه را در فاصله تعطیلات عید که فعالیتهای اقتصادی کمتر دیده می شود اعلام و سیاستگذاری‌ها را بر مبنای آن تعریف کرد.

کاهش نرخ تورم با حمایت از بخش تولید

این کارشناس اقتصادی در پایان کمک به بخش تولید را مهمترین اقدام موثر در کاهش نرخ تورم دانست و افزود: اگر مستقیما به تولید کمک کنیم آثار آن را هم رشد و توسعه تولید و هم هزینه تمام شده کالای عرضه شده به مردم خواهیم دید. در صورتی که محوریت برنامه کنترل تورم نباشد نمی توانیم تحقق شعار سال را شاهد باشیم درعین حال این موضوع تکلیف دولت برای اداره کشور است و باید بتواند در بخش مهار تورم اقدام اساسی انجام بدهد و برنامه‌ای مدون و مشخص را پیاده سازی و بازخورد آن را هر از گاهی در یک مقطع زمانی رصد و ارزیابی کند.

برچسب ها

نرخ تورم
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا