درمان درد مزمن تورم نیازمند اجماع حاکمیت است

عصر بازار- معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مسئله تورم در کشور به درد مزمن تبدیل شده است که حل و فصل آن نیازمند تصمیم گیری در سطح حاکمیت است گفت: باید در همه ارکان حاکمیت به ویژه دولت و مجلس این اراده وجود داشته باشد.

چهارشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱:۰۰

درمان درد مزمن تورم نیازمند اجماع حاکمیت است

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، « سیدهادی سبحانیان» با حضور تلفنی در میز اقتصادی سیما افزود: ما در کشورمان برخی مسائل تاریخی داریم که از دهه‌های گذشته باقی مانده و متاسفانه طی سال‌های گذشته هم تشدید شده است.

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: از این مسائل به عنوان کلی ناترازی‌ها یاد می‌کنم؛ ناترازی در بودجه، صندوق‌های بازنشستگی، بعضی بخش‌های اقتصادی مثل حوزه انرژی، غذا و بانک‌ها.

وی با اشاره به سرریز این ناترازی‌ها به نظام بانکی کشور افزود: در صندوق‌های بازنشستگی منابع و مصارف همخوان نبوده و از محل منابع بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور تامین شده و لزوما مربوط به سال‌های اخیر نیست.

سبحانیان با بیان اینکه مسئله تورم در کشور ما به درد مزمن تبدیل شده است که حل و فصل آن نیازمند تصمیم گیری در سطح حاکمیت است تا به ناترازی‌ها دامن زده نشود گفت: باید در همه ارکان حاکمیت به ویژه دولت و مجلس این اراده وجود داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته، در سال آغاز به کار دولت اقدامات خوبی انجام گرفت که البته ناکافی بود.وی افزود: وقتی که دولت سیزدهم روی کار آمد رشد نقدینگی در شهریور ماه 1400 بیش از 40 درصد بود که حالا بر اساس آخرین آمار به حول و حوش 30 درصد رسیده که در نتیجه تلاش‌های دولت و طراحی ابزارهایی برای هدایت اعتبارات به سمت تولید بوده است.

سبحانیان به نوسانات ارزی و تلاش‌های دولت برای مهار آن اشاره کرد و گفت: دولت تلاش خود را میکند تا با کاهش هزینه‌های دولت، مهار افزایش‌های سرسام آوری که ایجاد شده بود، در انضباط بخشی حداکثری به هزینه‌ها موفق عمل کند و هم در عدم استقراض از شبکه بانکی و بانک مرکزی و هم در حوزه نظام بانکی اعداد و ارقام حاکی از گام‌های جدی دولت است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تدوین نقشه راه رشد غیر تورمی و فقرزدا از آغاز به کار دولت سیزدهم، افزود: دولت به این موضوع واقف بود و امیدواریم با تدبیر مقام معظم رهبری و نامگذاری سال به عنوان کنترل تورم و رشد اقتصادی و تمرکز دولت بر این دو حوزه دستاوردهای بزرگتری در سال جاری در کشور داشته باشیم.

برچسب ها

وزارت اقتصادتورم
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا