یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

حمایت از تولید، مناسب‌ترین اقدام برای رشد سودآوری شرکت‌ها

عصر بازار- آرمین عبدی گفت: سیاست‌گذار باید به تولیدکننده بهای بیشتری بدهد تا تولیدکننده بتواند با موانع کمتری به تولید پرداخته و صادرات و ارزآوری شرکت‌ها افزایش یابد.

سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹:۰۰

حمایت از تولید، مناسب‌ترین اقدام برای رشد سودآوری شرکت‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، آرمین عبدی، کارشناس بازار سرمایه دلیل عدم توانایی بورس تهران در کسب بازدهی مناسب و همچنین جاماندن از بازارهای موازی را نبود توجه درست سیاستگذار به بحث تولید و صنایع عنوان کرد و به بورسان گفت: زیرا این موضوع باعث شد که در سال جاری، شرکت‌ها نتوانند در حد انتظارات سودآوری داشته باشند.

عبدی اعتقاد داشت که هدف اصلی سیاستگذار برای بی‌توجهی به تولید و بازار سرمایه، تمرکز بر کنترل تورم، کسری بودجه و نرخ ارز است که متاسفانه در رسیدن به این اهداف نیز ناکام بود که عمده دلیل آن فقدان ریل سیاست‌گذاری درست و منطقی است و بخشی را نیز می‌توان به تحریم‌ها و مشکلات سیاسی نسبت داد.

عبدی افزود: عدم توجه به تولید و تولیدکننده با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های تولیدکننده بزرگ بورسی هستند، از طرفی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ گاز فولادی‌ها، قطعی برق و گاز صنایع بزرگ و قیمت‌گذاری دستوری صنایع کوچک چون شوینده‌ها و لاستیک، باعث شده آنطور که باید شرکت‌ها به سودآوری مورد انتظار دست نیابند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتظارات برای تداوم چنین سیاست‌های اشتباهی در سرمایه‌گذاران بازار سرمایه دیده می‌شود، تصریح کرد: سیاست‌گذار باید به تولیدکننده بهای بیشتری بدهد تا تولیدکننده بتواند با موانع کمتری به تولید پرداخته و صادرات و ارزآوری شرکت‌ها افزایش یابد.

وی در ادامه به بررسی روند بازار سهام و متغیرهای اثرگذار بر آن پرداخت و عنوان کرد که پارامترهای بسیار زیادی در روند سال آینده بازار سهام تاثیر خواهند داشت و اگر ما در آینده شاهد تغییر نگاه در سیاستگذاری اقتصادی، رفع قیمت‌گذاری دستوری، عدم دخالت در سودآوری شرکت‌ها، پایداری انتظارات تورمی و نرخ‌های کنونی دلار، بهبود بازارهای جهانی و... باشیم، این بازار می‌تواند عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد.

به گفته وی؛ مهم‌ترین متغیرهایی که بورسی‌ها در سال 1402 باید به آن توجه کنند شامل نرخ دلار، تورم انتظاری، نرخ خوراک صنایع و قیمت‌گذاری دستوری است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین مهم‌ترین ریسک و فرصت بورس 1402 را در رفتار سیاست‌گذار در قبال نرخ ارز دانست و اعتقاد داشت که اگر سیاست‌گذار به سمت آزادسازی نرخ ارز حرکت کند، می‌تواند مهم‌ترین محرک صعودی بورس شود و در سمت مقابل، اگر در کنترل آن پافشاری کند، می‌تواند بازار سهام را نیز با چالش مواجه کند.

برچسب ها

بورستولید
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا