در سال ۱۴۰۱ چند واحد راکد احیا شد؟

عصر بازار- در سال جاری تا ۲۳ اسفند ماه امسال ۱۵۶۳ واحد صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها، احیا شده که بیشترین آن‌ها در تهران و در بخش صنایع شیمیایی بوده است.

سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱:۰۰

در سال ۱۴۰۱ چند واحد راکد احیا شد؟

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اختیار ایسنا قرار گرفته، تا 23 اسفند امسال 1563 واحد صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها، احیا شده است. همچنین با راه‌اندازی مجدد این واحدهای تولیدی، برای 31 هزار و 292 نفر اشتغالزایی یا تثبیت شغل شده است. سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیاء این واحدها بیش از 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

امسال برای احیای 1987 واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف گذاری و پیش بینی شده که با احیای این تعداد واحد برای 35 هزار و 766 نفر شغل ایجاد شود. همچنین طبق اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای احیاء 400 واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه‌ریزی شده بود.

بنابراین تا 23 اسفند ماه، 79 درصد از برنامه تدوین شده برای احیاء صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و نیز 87 درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه عملیاتی شده است.

در بین استان‌ها، تهران، فارس و خوزستان با احیای 211، 158 و 98 واحد راکد صنعتی، بیشترین آمار احیاء را به خود اختصاص دادند. اما در مقابل کمترین واحدها در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان احیا شده است. در مدت یاد شده در این استان به ترتیب 12، 15 و 11 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگشته است.

همچنین رشته صنایع شیمیایی با 388 واحد، فلزی با 352 واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با 271 واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب معادل 25، 23 و 17 درصد کل واحدهای احیا شده است.

همچنین 16 درصد واحدهای احیا شده در صنایع کانی غیرفلزی، 9 درصد در صنایع سلولزی، چهار درصد در صنایع برق و الکترونیک، پنج درصد در صنایع نساجی و سه درصد در بخش خدمات فعال هستند.

گفتنی است نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می‌دهد 12 هزار و 67 واحد راکد، شامل 6814 واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و 5253 واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده 62 درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از 167 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

همچنین بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد کل کشور، 44 درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، 16 درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، 11 درصد مشکل کمبود مواد اولیه، 10 درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، 9 درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، 8 درصد مشکلات زیرساختی و 2 درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

برچسب ها

تولیدواحد تولیدی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا