امارات واردکننده نفت روسیه شد

عصر بازار- آمار رصد نفتکش نشان می‌دهد امارات متحده عربی، محموله‌های نفت روسیه را به میزان بیشتری دریافت می‌کند.

سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱:۰۰

امارات واردکننده نفت روسیه شد

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از تحریم‌های غربی بر سر جنگ اوکراین که خریداران کمتری را برای انرژی روسیه بر جای گذاشته است، روسیه نفت و فرآورده‌های نفتی خود را با تخفیف نسبت به قیمت پایه بازار جهانی عرضه می‌کند.

آمار اخیر منعکس کننده تغییر مسیر صادرات نفت روسیه و بارزکننده همکاری رو به رشد میان روسیه و تولیدکنندگان بزرگ خلیج فارس نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. کشورهای منطقه در برابر  فشار آمریکا برای کمک به منزوی کردن روسیه و تولید نفت بیشتر برای جایگزین کردن به جای نفت روسیه، ایستادگی کرده اند.

دقیقا معلوم نیست امارات متحده عربی چه زمانی واردات نفت روسیه را آغاز کرد اما آمار رصد نفتکش نشان می‌دهد این حجم از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در فوریه سال 2022 و تحریم‌های غربی متعاقب آن، رشد کرده است.

طبق آمار رصد نفتکش، از نوامبر سال 2022، حدود 1.5 میلیون بشکه نفت روسیه به امارات متحده عربی رفته که خود، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است و حجم مذکور از اوایل سال 2022، رو به افزایش بوده است.

آمار شرکت تحلیل انرژی کپلر نشان می‌دهد نخستین محموله نفت روسیه به امارات متحده عربی، در سال 2019 وارد شد اما این واردات پس از آوریل 2022 افزایش یافت و تنها در فاصله ژوییه تا اکتبر همان سال، مدتی متوقف شد.

بنا بر آمار رفینیتیو آیکان، نخستین محموله نفت روسیه در سال 2022، به امارات متحده عربی رفت و حجم آن در آوریل 2022 افزایش یافت.

عربستان سعودی هم میزان قابل توجهی نفت کوره روسیه را برای استفاده در نیروگاه‌هایش وارد کرده و همزمان، نفت بیشتری را برای صادرات آزاد کرده است. پیش از این، تنها ورود یک محموله نفت روسیه به امارات متحده عربی گزارش شده بود.

در برابر کشورهایی زیادی که واردات انرژی روسیه را ممنوع کرده اند، چین، هند و چندین کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را افزایش داده اند.

امارات متحده عربی همکاری با روسیه در چارچوب اتحاد اوپک پلاس را حفظ کرده است.

آمار رصد کشتی آیکان نشان می دهد محموله نفت روسیه در نوامبر 2022 به پالایشگاه رویس امارات رسید. یک محموله دیگر حامل نفت اورال روسیه اوایل ماه میلادی جاری، به هاب فجیره رسید.

بر اساس گزارش رویترز، آمار کپلر نشان داد هر دو محموله به امارات وارد شده اند. یک منبع بازرگانی روسی گفت: فروش به امارات، گهگاه انجام می‌شود.

برچسب ها

اماراتنفت روسیه
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا