گرانی نفت عامل کسری تجاری یک تریلیون دلاری آمریکا

عصر بازار- قیمت بالای نفت، باعث شد کسری تجاری بین‌المللی آمریکا به حدود یک تریلیون دلار افزایش پیدا کند.

چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴:۰۰

گرانی نفت عامل کسری تجاری یک تریلیون دلاری آمریکا

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، گزارش اداره تحلیل اقتصادی آمریکا نشان داد کسری تجارت کالاها و خدمات در سال 2022، به 948.1 میلیارد دلار رسید که 103 میلیارد دلار در مقایسه با سال 2021 افزایش داشت.

افزایش کسری تجاری آمریکا تا حدود زیادی به دلیل قیمت بالاتر نفت بود. هر چند که در پی کاهش قیمت نفت در اواخر سال میلادی، واردات لوازم و مواد صنعتی شامل نفت خام، 2.7 میلیارد دلار کاهش یافت و به 59.6 میلیارد دلار رسید. صادرات در دسامبر، به 250.2 میلیارد دلار کاهش یافت و صادرات کالا 1.7 درصد کاهش داشت که ناشی از کاهش قیمت نفت بود.

در مجموع، صادرات نفت خام در سال 2022 به میزان 47.5 میلیارد دلار افزایش یافت و صادرات نفت کوره، به میزان 28.1 میلیارد دلار افزایش داشت. در این بین، واردات نفت خام به میزان 65.1 میلیارد دلار و واردات فرآورده‌های نفتی به میزان 12.6 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

کسری تجاری آمریکا با کشورهایی مانند چین، اتحادیه اروپا، مکزیک، کانادا، آلمان، ژاپن، هند، روسیه و عربستان سعودی افزایش یافت اما بزرگترین افزایش کسری، با اتحادیه اروپا بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت نفت برنت سال 2022 را در حدود 80 دلار در هر بشکه آغاز کرد که 30 دلار در هر بشکه بالاتر از سال پیش بود. آمریکا سال گذشته، بیشترین خرید نفت را از کانادا داشت و مکزیک و عربستان سعودی با فاصله زیادی، در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. کسری تجاری آمریکا با کانادا از 81.6 میلیارد دلار در سال 2021، به 31.6 میلیارد دلار در سال 2022 رسید.

برچسب ها

نفتآمریکا
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا