تورم در ژاپن به بالاترین سطح در چند دهه اخیر رسید

عصر بازار- مقامات ژاپن اعلام کردند که تورم در این کشور به بالاترین سطح در چند دهه اخیر رسیده است.

شنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲:۰۰

تورم در ژاپن به بالاترین سطح در چند دهه اخیر رسید

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، نرخ تورم مصرف کننده ژاپن در دسامبر 2022 به بالاترین میزان در 41 سال گذشته یعنی 4 درصد رسید، زیرا قیمت همه چیز از همبرگر گرفته تا سوخت در این کشور افزایش یافت.

مقامات ژاپن گزارش دادند که شاخص اصلی قیمت مصرف کننده در ژاپن، بدون احتساب مواد غذایی تازه، در سال 2022 نسبت به سال قبل 2.3 درصد افزایش یافته است که بالاترین سطح در 31 سال گذشته است.

هدف بانک مرکزی ژاپن برای تورم حدود 2 درصد است، در حالی که قیمت‌ها بیش از حد معمول افزایش یافته است و برخی از شرکت ها مانند Fast Retailing که زنجیره پوشاک Uniqlo را اداره می‌کند، از افزایش دستمزد خبر داده‌اند اما درآمدها در ژاپن به طور کلی دچار رکود شده است.

این نرخ در ژاپن در مقایسه با برخی از کشورها از جمله ایالات متحده هنوز نسبتاً پایین است.ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، چندین دهه است که از کاهش تورم یا قیمت‌های پایین مزمن اجتناب کرده است.

وزارت امور کشور و ارتباطات ژاپن گفت، آخرین باری که قیمت‌های اصلی مصرف کننده در این کشور  به طور قابل توجهی افزایش یافت، در دسامبر 1981 بود.

فدرال رزرو آمریکا و چندین بانک مرکزی دیگر نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش دادند، اما بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را در بلندمدت پایین 0.1 درصد نگه داشت.

ضعف شدید ین ژاپن در برابر دلار آمریکا و سایر ارزها فشار بر بانک مرکزی ژاپن را افزایش داد و گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است این بانک به زودی مسیر خود را تغییر دهد و شروع به افزایش نرخ بهره کند، افزایش یافته است.

برچسب ها

اقتصاد ژاپننرخ تورمتورم
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا