مشارکت یک میلیون نفری در خرید سهام سیمان اردستان

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سیمان اردستان با اعلام اینکه بیش از یک میلیون نفر سهام عرضه شده سیمان اردستان را امروز خریدند، گفت: ظرفیت نصب‌شده سیمان کشور ما برای تولید ۴ میلیون مسکن وجود دارد.

چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳:۰۰

مشارکت یک میلیون نفری در خرید سهام سیمان اردستان

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، امروز 15 درصد از سهام شرکت سیمان اردستان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران و در نماد اردستان 1 عرضه شد که در جریان این عرضه بیش از یک میلیون نفر مشارکت کرده و سهام آن را خریداری کردند و به هر نفر به‌طور میانگین 170 سهم به قیمت پایه هزار تومان تعلق گرفت.

در حاشیه مراسم عرضه اولیه سهام سیمان اردستان، احمدرضا عمرانی فرد، مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 15 درصد از سهام این شرکت که متعلق به شرکت نام‌آوران تجارت سیمان اردستان بود، امروز برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. ظرفیت این شرکت 3500 تن در روز کلینکر و سالانه 1.1 میلیون تن کلینکر است که درنهایت تبدیل به یک میلیون و 180 هزار تن سیمان می‌شود.

در مورد صادرات این شرکت گفت: صادرات هم داریم؛ حدود 30 درصد محصول کلینکر ما صادر می‌شود. این شرکت در سال 83 کلنگ‌زنی شد و در بهمن 86 به مرحله تولید رسید. سهامداران عمده در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت نام‌آوران تجارت اردستان که 25 درصد سهام را در اختیار داشت و امروز 15 درصد آن عرضه شد و 10 درصد آن هم به مرور از طریق صف عرضه به خریداران ارائه خواهد شد.

مدیرعامل سیمان اردستان اظهار داشت: ارز حاصل از صادرات از طریق سامانه نیما عرضه می‌شود و از سال گذشته که ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌های و فولاد را جدا کرده‌اند،‌ وضعیت برای صادرکنندگان بهتر شده است و ما کل تعهدات خود را از لحاظ عرضه ارز صادراتی را از سال 96، 97 و بعد از آن در سامانه نیما ارائه کرده و انجام داده‌ایم.

وی افزود: فعلاً برنامه‌ای برای توسعه شرکت نداریم، اما در زمینه آب، برق، و گاز مشکلاتی وجود دارد که در حال سرمایه‌گذاری هستیم تا به وسیله تجهیزات نصب‌شده بتوانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. در این زمینه بک‌هاوس سیستم الکترولیز آب قرار داده‌ایم که قبلا 3 تا 4 لیتر در ثانیه مصرف آب بود، اما با این سیستم صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود.

مدیرعامل این شرکت بورسی در مورد اینکه منابع جمع‌آوری شده از عرضه اولیه آیا صرف توسعه می‌شود،‌ گفت: این منابع مربوط به سهامداران است که سهام آنها عرضه شده و در اختیار شرکت قرار نمی‌گیرد. پیش از این 200 سهامدار خصوصی دارای این سهام بودند که منابع جمع‌آوری‌شده به آنها می‌رسد.

وی همچنین در زمینه رتبه ایران در تولید سیمان گفت: در سال‌های گذشته رتبه ایران به 3 تا 4 در تولید سیمان جهانی رسیده بود، در حال حاضر به رتبه 6 تا 7 کاهش یافته است و اگر دولت نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان اقدام نکند، در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

عمرانی فرد اظهار داشت: اگر بخواهیم شرکتی مانند سیمان اردستان ایجاد کنیم، در حال حاضر نیاز به 2.5 تا 3 هزار میلیارد تومان سرمایه است و دولت همان گونه که در سال‌های 82 و 83 نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان حمایت کرد باید الان هم حمایت کند. یک شرکتی که نیاز به این سرمایه دارد، در سال حداکثر 700 تا 800 میلیارد تومان فروش محصول خواهد داشت. بنابراین سرمایه‌گذاران خصوصی استقبال نمی‌کنند و دولت باید حمایت کند.

مدیرعامل سیمان اردستان در پاسخ به این پرسش که آیا تولید سیمان داخلی برای ساخت 4 میلیون مسکن کافی خواهد بود، گفت: فعلاً مشکلی در این زمینه نداریم، ظرفیت نصب‌شده سیمان در کشور ما به 90 میلیون تن رسیده که سال گذشته 60 میلیون تن مصرف داخلی و 12 تا 14 میلیون تن صادرات سیمان داشتیم؛ بنابراین هنوز ظرفیت خالی در صنعت سیمان وجود دارد که می‌توانیم در ساخت 4 میلیون واحد مسکونی از این ظرفیت استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین اصغر شریفی، مدیرعامل شرکت نام‌آوران تجارت سیمان اردستان به عنوان نماینده سهامداران عمده، گفت: امروز 15 درصد سهام شرکت عرضه شد که بیش از یک میلیون نفر مشارکت کرده و به هر نفر 170 سهم رسید و در آینده نیز 10 درصد باقی‌مانده سهام از طریق صف فروش عرضه خواهد شد.

برچسب ها

بورس تهرانسیمانسیمان اردستان
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا