طالبان قرارداد نفتی ۲۵ ساله با چین امضا کرد

عصر بازار- طالبان یک قرارداد ۲۵ ساله با چین برای پروژه نفتی آمودریا امضا کرد که طبق آن چین سالانه ۱۵۰ میلیون دلار طی ۳ سال آینده و بعد هم سالانه ۵۴۰ میلیون دلار برای ۲۲ سال آینده در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶:۰۰

طالبان قرارداد نفتی ۲۵ ساله با چین امضا کرد

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، طالبان یک قرارداد نفت بین‌المللی با چین امضاء کرد که اولین قرارداد بین‌المللی آن از زمان روی کار آمدن در افغانستان در 2021 است.

طالبان یک قرارداد 25 ساله با شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در شینجیانگ چین برای پروژه نفتی آمودریا امضا کرده‌است. طبق این قرارداد، این شرکت سالانه 150 میلیون دلار طی 3 سال آینده و بعد هم سالانه 540 میلیون دلار برای 22 سال آینده در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند. طالبان 20 درصد در این پروژه سهیم است اما می‌تواند سهم خود را تا 75 درصد افزایش دهد.

پروژه نفتی آمودریا یک منطقه با وسعت 4500 کیلومتر مربع را دربر می‌گیرد که طبق گفته وزیر معادن و نفت طالبان طی 3 سال آینده اکتشاف خواهد شد. طبق این قرارداد در این 3 سال، بین 1000 تا 20 هزار تن نفت استخراج می‌شود.

نفت استخراج شده از آمودریا در داخل افغانستان پالایش می‌شود اما چینی‌ها پالایشگاه را می‌سازند.

حجم ذخایر حوزه آمودریا را قبلاً تا 87 میلیون بشکه نفت خام تخمین زده بودند. شرکت ملی نفت چین معامله‌ای با دولت قبلی افغانستان در یک دهه گذشته برای بهره‌برداری از این منابع انجام داده بود. دولت وقت افغانستان آماده تولید بود اما کار بلافاصله بعد از امضای قرارداد متوقف شد.

روسیه هم یک قرارداد مقدماتی با طالبان در ماه اکتبر جهت عرضه سوخت‌ به افغانستان امضا کرده‌است.

برچسب ها

چینقرارداد نفتی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا