تورم کم سابقه نصف مردم آمریکا را به فکر شغل دوم انداخت

عصر بازار- نتایج یک نظرسنجی نشان داد با افزایش هزینه‌های زندگی در آمریکا بیش از نصف حقوق بگیران آمریکایی به فکر شغل دوم یا بیشتر افتاده‌اند.

يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸:۰۰

تورم کم سابقه نصف مردم آمریکا را به فکر شغل دوم انداخت

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، در حالی که نرخ تورم در آمریکا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و دستمزد واقعی کارگران و حقوق بگیران آمریکایی آب می‌رود بیش از نصف آن‌ها به فکر پیدا کردن شغل دوم یا بیشتر برای تامین هزینه‌های زندگی خود افتاده‌اند.

نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه کوالتریک نشان داده است 38 درصد حقوق بگیران آمریکایی در جستجوی شغل دوم برآمده‌اند و 14 درصد حقوق بگیران در این کشور نیز برای این کار برنامه ریزی کرده‌اند. همچنین 18 درصد حقوق بگیران گفته‌اند به دلیل بالا رفتن هزینه‌های زندگی مجبور شده‌اند به مناطقی که هزینه‌های زندگی کمتری دارد مهاجرت کنند و 13 درصد نیز درصدد انجام چنین کاری برآمده‌اند.

شرایط به ویژه برای کارگران و حقوق بگیرانی که در خانه فرزند دارند سخت‌تر است. حدود 70 درصد این گروه گفته‌اند دستمزدشان کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد. با بالا رفتن قیمت‌ها هزینه پرورش یک کودک تا سن 17 سالگی 26 هزار دلار افزایش یافته و به 300 هزار دلار رسیده است.

تقریباً نصف والدین آمریکایی که حقوق بگیر هستند برای پیدا کردن شغل دوم تلاش کرده‌اند و تعداد این افراد که به شهرهای ارزان‌تر مهاجرت کرده‌اند تقریباً دو برابر افرادی است که هیچ فرزندی ندارند.

یک روانشناس آمریکایی در این باره گفت: درحالی که بودجه کارگران آب می‌رود آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای تامین نیازهای خود بر می‌آیند و یافتن شغل دوم یکی از این راه هاست.

بر اساس این گزارش داشتن شغل دوم یا بیشتر چیز جدیدی در آمریکا نیست به ویژه برای کارگران کم درآمد که در تامین هزینه‌های خود با مشکل مواجه هستند. اما شیوع کرونا و دور کار شدن حقوق بگیران، فرصتی را برای آن‌ها فراهم آورد تا راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد امتحان کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد 40 درصد حقوق بگیران آمریکایی در کنار شغل اصلی خود یک شغل جانبی هم دارند. این رقم نسبت به پیش از شیوع کرونا و شروع موج تورم در اقتصاد آمریکا رشد بیش از 30 درصدی داشته است.

اشتغال حقوق بگیران آمریکایی در شغل دوم برخی مدیران شرکت‌ها را ناراضی کرده است. آن‌ها از این نگران‌اند که صرف زمان و انرژی کارگران در شغل دوم به ضرر شغل اولشان تمام شود. شرکت معروف اکوئیفاکس هفته گذشته ده‌ها کارمند خود را به دلیل داشتن شغل دوم اخراج کرد.

جوردن پارکر، کارگر 28 ساله آمریکایی یکی از آن‌هایی است که برای تامین هزینه‌های زندگی خود به کار دوم روی آورده است. جهش اجاره بها، قیمت مواد غذایی و سوخت پولی برای او باقی نمی‌گذارد تا برای آینده پس انداز کند. او مجبور شده است در کنار کار اصلی اش یک شغل جانبی برای خود دست و پا کند. وی می‌گوید: من حتی با داشتن شغل تمام وقت نمی‌توانم هزینه‌های زندگی ام را بپردازم. من در دهه سوم زندگی ام نمی‌توانم آن طور که آرزویش را دارم زندگی کنم. صاحب کار پارکر با داشتن شغل دوم توسط او مخالفت نکرده است اما با وجود تورم فزاینده حقوق وی را افزایش نمی‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت خزانه داری آمریکا نرخ تورم این کشور در ماه سپتامبر 2022 به رکورد 8.2 درصد رسیده است. نرخ تورم این کشور نسبت به یک دهه گذشته چهار برابر شده است. قیمت حامل‌های انرژی طی یک سال گذشته در آمریکا 19.8 درصد، برق 15.5 درصد، مواد غذایی 11.2 درصد و خودروهای دست دوم 7.2 درصد افزایش داشته است.

برچسب ها

آمریکاتورم
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا