کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

عصر بازار- اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک میان ایران و چین پرداخته که نشان از ثبات نسبی در آمارهای صادراتی دارد.

شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸:۰۰

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اقتصاد چین پس از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود که میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود 18 تریلیون دلار است. بر این اساس چین در سال 2021 میلادی، حدود 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات داشته و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ در جهان به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته، چین اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بوده و با وجود رشدی که آمار صادرات و واردات به امارات متحده عربی ثبت کرده، همچنان در آمار مجموع، چین بزرگترین شریک ایران به شمار می‌رود. بررسی آمارهای تجارت مشترک دو کشور در 5 ماهه ابتدایی سال جاری نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس براوردهای صورت گرفته، تا پایان مرداد ماه، ایران حدود 12.3 میلیون تن کالا به ارزش 6.7 میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از 22 درصدی را ثبت کرده است.

در طول این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی‌ترین کالاهای ایرانی بوده که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست سال جاری، ایران حدود 1.5 میلیون تن کالا به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین واردات داشته که از نظر مقدار 24 و از نظر ارزش 43 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین‌های ریخته گری نیز اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از چین بوده است.

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران در سال جاری نیز تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد دلار را با چین به ثبت رسانده است.

مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا