با تشدید محدودیت‌های اروپا

صادرات سوخت روسیه به آسیا بالاتر می‌رود

عصر بازار- تحلیلگران شرکت مشاوره FGE پیش بینی کردند روسیه احتمالا تلاش می‌کند حجم بالاتری سوخت به آسیا صادر کند تا همزمان با اجرای تحریم‌های اروپایی، بازارهای جایگزینی پیدا کند.

پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲:۰۰

صادرات سوخت روسیه به آسیا بالاتر می‌رود

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، آرمان اشرف، مدیر جهانی بخش مایعات گاز طبیعی در شرکت مشاوره FGE در مصاحبه با بلومبرگ گفت: از فوریه که تحریم‌های اتحادیه اروپا به اجرا درمی‌آید، نفتای بیشتری از سوی روسیه به قطب‌هایی نظیر سنگاپور و فجیره روانه خواهد شد. صادرات مجدد از این مناطق ممکن است متداول شود زیرا بعضی از خریداران، حاضر نیستند واردات مستقیم از روسیه داشته باشند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازارهای انرژی را در سال میلادی جاری ملتهب کرده و اختلالات پیش آمده در سال 2023 ادامه پیدا می‌کند. ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات نفت دریابرد روسیه، از دسامبر آغاز می‌شود و دو ماه بعد، واردات فرآورده‌های نفتی از جمله نفتا ممنوع خواهد شد. در حالی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که تولید نفت روسیه در نتیجه محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما پالایشگاه‌های این کشور همچنان به منابعی برای تامین خوراک نفتا نیاز دارند.

طبق آمار شرکت ورتکسا، صادرات نفتای روسیه به آسیا، در اوت 84 درصد رشد کرد و به حدود 130 هزار بشکه در روز در مقایسه با کل ژوییه رسید.

این افزایش صادرات با وجود شرایط منطقه‌ای ضعیف روی داد زیرا تولیدکنندگان پلاستیک که مصرف کنندگان اصلی نفتا هستند، با حاشیه سود ضعیف و تقاضای ضعیف چین برای پلاستیک مواجه شده‌اند. حاشیه سود ضعیف‌تر بنزین هم تقاضا برای استفاده از نفتا برای تولید بنزین را ضعیف کرده است. حاشیه سود تولید نفتا در آسیا، به منفی 17 دلار در هر بشکه رسیده که منعکس کننده شرایط دشوار است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه مالی سیتی در یادداشتی نوشت: در مجموع، صادرات نفت و فرآورده های نفتی روسیه با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا، ممکن است کاهش پیدا کند. پیش بینی می‌شود این کاهش به 1.25 میلیون بشکه در روز برسد که رقمی پایین‌تر از برآوردهای دیگر است.

برچسب ها

اقتصاد دنیاسوختروسیه
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا