تکمیل بیش از ۸۰هزار خودرو ناقص طی ۶ ماه بابرنامه ریزی و تلاش مضاعف

توفیق سایپا در گام بلند رساندن آمار خودروهای ناقص به صفر

عصر بازار- گروه خودروسازی سایپا در حرکتی جهادی و با برنامه ریزی دقیق تا پایان تیرماه شمار خودروهای ناقص را به صفر می رساند. تیم میدریتی جدید سایپا در بهمن سال گذشته در حالی سکان هدایت این خودروساز بزرگ را در دست گرفت که سایپا با معضل جدی و بزرگ بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ ها و کمبود نقدینگی مواجه بود.

شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵:۰۰

توفیق سایپا در گام بلند رساندن آمار خودروهای ناقص به صفر

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، محمدعلی تیموری و تیمش در همین راستا با برنامه ریزی دقیق و با تلاش مضعف مهنداسن و کارگران موفق شدند تا در کمترین زمان طلسم بزرگ تکمیل و تجاری سازی کامل این خودروها را بشکنند تا از ابتدای مردادماه هیچ خودرو ناقصی در کف پارکینگ ها باقی نمانده باشند.  بدون شک مهمترین دستاورد این رویداد بزرگ در سایپا ارتقاء کیفیت محصولات، رشد بهره وری و بهینه سازی قیمت خودروها در بازار در کنار کاهش محسوس هزینه های سربار خواهد بود. پیشتر شنیده ها حاکی از آن بود که سایپا سالانه بیش از 150 هزار میلیارد تومان برای پارکینگ های نگهداری از این خودروهای ناقص هزینه می کرده است که با صفر شدن آمار این خودروها، نه تنها بار این هزینه سنگین از روی دوش سایپا برداشته خواهد شد بلکه با تزریق خودروها به بازار شرایط برای تعدیل قیمت ها و پاسخ به نیاز مشتریان فراهم خواهد شد و در کنار عبور مستقیم حدود 87 درصدی این روزهای محصولات سایپا از خطوط تولید، تولید اقتصادی و هدفمند در عمل اجرایی شده است.

گروه خودروسازی سایپا در بهمن 1400 و در ماه های پایانی سال که معمولا اوج تولید صنعت خودرو کشور است روزانه 1057 دستگاه خودرو به تولید می رساند و با آغاز مدیریت محمد علی تیموری بر این گروه خودروسازی برنامه های اصلاحی تولید و توسعه فعالیت ها در راستای تحقق دستورات رهبر انقلاب مبنی بر افزایش کیفیت خودرو ها و همچنین دستور ورییس جمهور و وزیر صمت برای رشد تیراژ به سرعت در دستور کار قرا گرفت و نتیجه این برنامه ها در خرداد 1401 با ثبت تولید روزانه 2120 خودرو و رشد 100درصدی تولید به عنوان بخشی از دستاورد های این خودروساز به ثمر رسید.

گروه خودروسازی سایپا با ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال فراتر از دستور وزیر صمت مبنی بر افزایش 50 درصد ظرفیت تولید در سال 1401، برنامه تولید 650 هزار دستگاهی را ارائه کرده که نشان دهنده تلاش این گروه برای ثبت رشد تولید 64 درصدی است. هدفگذاری سایپایی ه ابرای تولید تا پایان خردادماه 44 هزار دستگاه خودر وبوده اما آمارها نشان دهنده تولید 99.839 دستگاه خودرو و افزایش 104 درصدی نسبت به برنامه این خودروساز در مدت مذکور بوده است. همچنین یکی از مهمترین عوامل رشد زیان انباشته خودروسازان طی سال های گذشته تولید خودروهای دارای کسری قطعه یا غیرمستقیم بوده که در استراتژی مدیرعامل جدید سایپا این روند با جدیت در حال حذف و آنگونه که از آمارها بر می آید، حدود 87 درصد از آمار تولید حدود 100 هزار دستگاهی سایپا تا پایان خرداد1401، به صورت مستقیم تولید شده که آمار قابل توجهی در صنعت خودرو برای جبران زیان های گذشته ناشی از این موضوع به حساب می آید.

مرور آمار های تولید خردادماه این سوال را بوجود می آورد که سایپا با چه استراتژی و برنامه هایی از بهمن 1400 تا کنون موفق به ثبت چنین رشد و ارتقاءی شده است؟ اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو، تامین قطعات الکترونیکی و گلوگاهی با هدف کاهش خودرو‌های کف و افزایش ظرفیت قوای محرکه از مهمترین برنامه‌های شرکت سایپا در حوزه افزایش تولید و کیفیت و عمق ساخت داخل است که براساس فرمان 8 ماده‌ای رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفته است.

تیموری همچنین استراتژی کاهش زیان های انباشته طی سال های گذشته ناشی از قیمت گذاری دستوری را با جدیت در دستور کار قرار داده است و در همین راستا تولید دو محصول شاهین و کوییک که یا سودده هستند یا زیان کمی از محل قیمت گذاری دستوری دارند در تیراز گسترده را جایگزین کرده تا در کنار استراتژی های کاهش هزینه تولید و قطعات محصولات بتواند به سمت کم اثر کردن زیان ها و اصلاح ساختار اقتصادی گامی موثر بردارد.

یکی دیگر از برنامه های عملگرا با نگاهی واقعی به آمار و واقعیات صنعت و بازار خودرو تلاش سایپا برای رشد 3درصدی CSI یا شاخص رضایت مشتریان در سال 1401 است. بر اساس این برنامه که منجر به رشد قابل توجه کیفیت خواهد شد، 42 زیر پروژه تعریف شده است که بخش مهمی از آن به قطعات و مجموعه ها اختصاص یافته و فرآیند فروش،خدمات پس از فروش، فرایند خودروساز و زیرساخت ها نیز در راستای افزایش کیفیت متحول خواهند شد. بر اساس این برنامه سایپا در نظر دارد تا شاخص IQS یا مشکلات اولیه خودروها پس از تحویل را تا 15درصد کاهش دهد و همچنین شاخص کیفیت محصول IVA و SVA نیز ارتقاء پیدا کند.

برچسب ها

شرکت سایپا
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا