عصر خودرو

سود ۴۴۰ میلیون دلاری روسها از معامله نفت با یوان چین

عصر بازار- تولیدکنندگان روسی با صادرات نفت خام خود به یوآن چین سالانه ۴۴۰ میلیون دلار درآمد بیشتر بدست خواهند آورد.

سود ۴۴۰ میلیون دلاری روسها از معامله نفت با یوان چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، به گفته متخصصان صنعت نفت، روسیه با صادرات نفت خام خود از طریق خط‌لوله شرق سیبری به اقیانوس آرام (ای‌اس‌پی‌او)، می‌تواند سود سرشاری تحت شاخص نفتیِ با پشتوانه یوآن چین، که در ماه گذشته به راه افتاد، به دست آورد.

    اگر ارائه محصولات نفتی ترکیه به این روش جدید بتواند موفق شود، تثبیت قیمت صادرات ای‌اس‌پی‌او روسیه به چین، می‌تواند به شکل مطلوبی بر قیمت ترکیب محصولات نفت روسیه، تاثیرگذار باشد. طبق گزارشات متعدد، قرارداد پیش‌خرید نفت تحت این شاخص جدید، می‌تواند درآمد سالیانه تولیدکنندگان روسی را 440 میلیون دلار افزایش دهد.

    سال گذشته چین با خرید نزدیک به 1 میلیون بشکه در روز، از ایالات‌متحده پیشی گرفت و بزرگترین واردکننده نفت جهان شد. طبق اعلام شرکت مشاور وود مکنزی، تقاضای نفت چین در سال 2023، روزانه 2.1 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. تحلیل‌گران تاکید دارند که به همین دلیل مقامات چینی به وضوح به دنبال راهی برای تاثیر بر قیمت‌گذاری نفت خواهند بود.

    داریا کوزلووا از مشاوران ویگون، می‌گوید: مطمئنا این به نفع چین است که قراردادهای نفتی را به ارز ملی خود انجام دهد. آغاز به کار شاخص پیش‌فروش نفت با ارز ملی، گامی در همین جهت است.

    مدیر تحقیقات وود مکنزی، سوشانت گوپتا، می‌گوید: در حجم واردات فعلی، میزان قراردادهای تحت این شاخص می‌تواند تجارتی تا 200 میلیون یوآن را در بر بگیرد. این به دولت چین در تلاش برای بین‌المللی کردن یوآن کمک می‌کند.

    شاخص جدید نفتی چین باعث می‌شود، سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های چینی تشویق شوند. حتی وزارت سرمایه چین به دنبال آن است که افراد و شرکت‌های غیرمقیم را که در این شاخص نفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند، تا 3 سال از مالیات معاف کند.

    تحلیل‌گران می‌گویند چین در مسیر ساخت بنچ‌مارک نفتی خود است اما فعلا 7 نوع نفت خام متفاوت که تنها در برگیرنده 20 درصد از کل حجم واردات هستند، برای تجارت تحت این شاخص، مجوز دریافت کرده‌اند.

    اکاترینا گروشونکو، متخصصی از دانشگاه تجارت اِسکولکوو، می‌گوید: البته اگر دولت درحالی که ابزارهای کنترلی خود بر جریان سرمایه را سخت‌گیرانه‌تر می‌کند، به مداخلات خود در بازارها ادامه دهد، تنها باعث دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود. همانطور که تجربه دوبی نشان داد، ایجاد یک شاخص نفتی سیال و منصفانه، یک روند طولانی، بلندمدت و درعین‌حال دست‌یافتنی است. بازار سیال و منصفانه نفت برای چین یک مزیت است که این برای شکل‌گیری این بنچ‌مارک اهمیت دارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو