عصر خودرو

تالار شیشه‌ای؛

رشد شاخص سهام در بازار کم رمق

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران طی معاملات دیروز با رشد ۲۴۵ واحدی (معادل ۲۵/ ۰ درصدی) روبه‌رو شد و در سطح ۹۸ هزار و ۳۴۸ واحدی قرار گرفت. در این روز، افزایش ارزش سهام شرکت‌های صنایع فلزی، معدنی و پالایشی بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل بر جای گذاشت.

رشد شاخص سهام در بازار کم رمق
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در عین حال کاهش ارزش معاملات به محدوده 100 میلیارد تومانی همچنان حاوی نشانه‌هایی از انتظار سهامداران نسبت به متغیرهای کلیدی، از جمله نرخ ارز و قیمت مواد خام در بازار جهانی است. قدرت‌نمایی سهامداران در سمت تقاضا یکی از ویژگی‌های اصلی دادوستدهای روز گذشته در بورس تهران بود. به همین دلیل شاخص اصلی سهام سیر صعودی خود را تداوم بخشید و موقعیت خود را در کانال 98 هزار واحدی تثبیت کرد. اما نکته‌ قابل‌توجه در این میان، تداوم سیطره فضای احتیاطی بر بازار سهام است که در افت ارزش معاملات خرد سهام تبلور یافته است. کاهش رغبت بازیگران بازار در کنار عقب‌نشینی سهامداران حقیقی در معاملات، نشان‌دهنده افزایش نااطمینانی و ایجاد فضای انتظاری در بازار سهام طی دادوستدهای روز گذشته بود. در واقع، این رفتار سهامداران، واکنشی منطقی به رویدادهای چند روز اخیر در بازار ارز و بازار جهانی مواد خام است که تلاطم‌های معناداری را از سر گذرانده است.

    در روزهای گذشته یکی از کلیدی‌ترین متغیرهای اقتصاد یعنی نرخ ارز دستخوش نوسان‌های زیاد و در نتیجه ایجاد نااطمینانی در بازارهای دارایی و فضای کسب‌وکار شده است. جهش‌های بازار ارز در دو روز اخیر نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. نکته‌ای که در این میان موجب نااطمینانی سهامداران نسبت به سرنوشت نرخ ارز شده است ابهام در نرخ هدف سیاست‌گذار و همچنین نحوه مواجهه با نوسان‌هاست. بنابراین، گرچه سیر صعودی دلار به سود بخش عمده‌ای از سهام بورس تهران است اما احتمال عرضه قدرتمند بازارساز و اصلاح شاخص ارزی کشور موجب تردید از سوی فعالان بازار سهام شده است. همین امر چشم‌ها را به آینده دلار در روزهای انتهایی سال منتظر نگه داشته است. از سوی دیگر، بازار جهانی همچنان با بیم و امیدهای ناشی از اصلاح احتمالی قیمت‌ها یا پایداری آن و ادامه روند صعودی همراه است. به نظر می‌رسد اغلب سرمایه‌گذاران در بازار جهانی در انتظار انتشار داده‌های اقتصادی مهم آمریکا از جمله شاخص قیمت مصرف‌کننده هستند که می‌تواند تمام بازارهای دارایی و همچنین قیمت کالاهای پایه را تحت‌الشعاع قرار دهد. با وجود تردیدها نسبت به این دو متغیر اساسی، امیدواری‌ها نسبت به عملکرد شرکت‌ها در آستانه انتشار گزار‌ش‌های ماهانه در تقویت تقاضا طی روز گذشته موثر واقع شد و سطح عمومی قیمت سهام را 52/ 0 درصد ارتقا بخشید.

    برچسب ها