عصر خودرو

نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران خبر داد :

تشکیل باشگاه سهامداری

عصر بازار- نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران، از پیشنهاد خود برای تشکیل باشگاه سهامداری در بازار سرمایه کشور خبر داد.

تشکیل باشگاه سهامداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، اله‌وردی رجایی سلماسی پیشکسوت بازار سرمایه اظهار داشت: با تشکیل باشگاه سهامداری که اعضای آن جلسات دوره ای با مسوولان بورس برگزار و مشکلات خود را مطرح می کنند، هم سهامداران فعلی- اعم از حقیقی و حقوقی- بهتر حفظ می شوند و هم حمایت جدی تر و قوی تری از سهامداران خرد صورت خواهد گرفت.

    وی افزود: از آنجا که سهامداران حقیقی بیش از دیگر سهامداران موجب رشد و تکامل بورس می شوند و اثرگذاری بیشتری بر بازار سرمایه دارند، ایده تشکیل باشگاه سهامداری درصورت عملیاتی شدن، به سهامداران خرد و حقیقی توجه ویژه ای دارد و مشوقی برای فرهنگ سازی و توسعه بیشتر بازار سرمایه خواهد بود.

    این پیشکسوت بازار سرمایه با بیان اینکه پیشرفت در همه زمینه ها به ویژه بازار سرمایه نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: ما از صفر و حتی منفی شروع کردیم و پس از چندین سال کار مداوم و فشرده توانستیم از طریق رایزنی با مجلس، دفاتر مراجع تقلید و دستگاه های مختلف اجرایی، برای مقبولیت بورس و جا انداختن آن در کشور  فضا ایجاد کنیم.

    رجایی سلماسی خاطرنشان کرد: الان در دانشگاه های ما آموزش های مرتبط با بازار سرمایه انجام می شود ولی پیشنهاد من این است که بورس را از دبستان شروع کنیم و خرید و فروش سهم را از همان دوران ابتدایی آموزش دهیم.

    این پیشکسوت بازار سرمایه تاکید کرد: ما می توانیم از پتانسیل بورس های مختلف، شرکت های سرمایه گذاری، مشاورین و صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری برای گسترش فرهنگ سهامداری در کشور استفاده کنیم. 

    نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران در ادامه این گفتگو با مقایسه وضعیت فعلی بورس با سال های اولیه تشکیل گفت: روزهای اول همه با بورس مخالف بودند؛ اما الان دولت ها از طریق اوراق بدهی، مسایل مالی خود را در بازار سرمایه حل می کنند.

    رجایی سلماسی افزود: ما ابتدا مجوز ابقای بورس را گرفتیم تا بورس بماند و بعد بلافاصله شروع به فرهنگ سازی کردیم.

    این کارشناس ارشد اقتصادی افزود: آن زمان ما با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودیم، زیرا بورس در مرحله گذار از مرحله سنتی و دوران انقلاب به مرحله مکانیزه بود و این تحول بسیار عمده و اساسی برای بورس تهران محسوب می‌شد.

    نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس ادامه داد: حتی سهامی که قبل از  انقلاب به کارگران داده بودند، اینها بی ارزش شده بودند که با ورود به ساختار  جدید ارزش پیدا کردند. 

    این پیشکسوت بازار سرمایه با بیان اینکه سال 68 اولین سالی بود که فعالیت بورس به طور جدی شروع و سهام در آن معامله شد، اظهار داشت:  آن زمان شرکت ها وارد بورس شدند و هیات پذیرش در بورس تشکیل شد. بعد شروع به جا انداختن بورس، مکانیزه کردن عملیات و خدمات بورس و همچنین ورود به فدراسیون بین المللی بورس ها  کردیم.

    وی افزود: ما همچنین تکلیف سهام بانک ها و شرکت هایی را که از بورس خارج شده بودند، روشن کردیم  و در مجموع حدود 8 سال از وقت ما صرف این امور و مسایل اجرایی شد .

    رجایی سلماسی با بیان اینکه الان بازار خیلی وسیع شده است، گفت: روزهای اول فعالیت در بورس، هفته‌ای دو روز دادوستد سهام انجام  می‌شد و غیر از اوراق مشارکت و سهام و حق تقدم چیز دیگری نداشتیم اما الان شرکت های بزرگ وارد شده اند و نهادها و صندوق های سرمایه گذاری تشکیل شده است؛ ضمن اینکه معاملات هم بسیار تنوع پیدا کرده است. 

    نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس در عین حال افزود: بورس تکامل یافته، بورسی است که سرمایه گذاران خارجی در آن حضور داشته باشند و شرکت های بورسی ایران نیز در بورس های خارجی فعالیت کنند.

    برچسب ها