عصر خودرو

معاون سیف اعلام کرد:

جزییات رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی اعلام شد

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام جزییات رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی اظهار امیدواری کرد این روند در سال ۱۳۹۶ نیز ادامه یابد.

جزییات رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، پیمان قربانی درباره رشد اقتصادی سال 95 افزود: بانک مرکزی در ادامه فعالیت خود در سال گذشته سال پایه را به 90 تغییر داد و برهمین اساس برای 9 ماهه این سال ارقام براساس قیمت ثابت سال 90 محاسبه و حساب های ملی تهیه و در تقویم زمانی اعلام شد.

    وی با بیان اینکه این آمار براساس سال پایه 90 تهیه شده و در هفته آخر خردادماه اطلاع رسانی شده است، افزود: رشد اقتصادی سال 95 به عدد 12.5 درصد رسید و این در حالی است که تمامی بخش های اقتصادی به جز بخش ساختمان رشد مثبت را تجربه کرده اند.

    معاون سیف رشد بخش کشاورزی را 4.2 درصد، نفت 61.6 درصد، صنایع و معادن2.2 درصد و خدمات را 3.6 درصد اعلام کرد و گفت: البته در گروه صنایع و معادن در حالی رشد 2.2 بوده که این رقم تحت تاثیر رشد منفی ساختمان بوده است و در غیر این صورت رشد این بخش معادل 6.9 درصد تعیین شده بود.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: نکته قابل توجه این است که در سال گذشته رشد بالای اقتصادی را تجربه کردیم و بخش نفت، نقش مهمی را در این زمینه ایفا کرد البته رشد بخش نفت به دلیل بازپس گیری سهم نفت از بازارهای جهانی با اجرای برجام بوده است.

    قربانی درباره رشد اقتصادی غیرنفتی نیز گفت: رشد اقتصادی بخش غیرنفتی کشور روند امیدوارکننده ای را طی کرده است و به رقم 3.3 درصد رسیده البته روند رشد این بخش نیز مناسب بوده است.

    وی در توضیح رشد اقتصادی بدون نفت نیز توضیح داد: این رقم در فصل اول سال گذشته منفی 1.8 درصد، در فصل دوم 3.9 درصد، در فصل سوم 5.4 درصد و در فصل چهارم 5.6 درصد بوده است که شاهد روند صعودی رشد اقتصادی غیرنفتی بوده ایم.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: همانطور که ملاحظه می شود افزایش تولید ناخالص داخلی بخش بدون نفت متاثر از بخش هایی همانند صنعت، معدن، آب و برق، گاز، حمل و نقل و انبارداری بوده است.

    وی اظهار امیدواری کرد روند رشد اقتصادی در سال 96 ادامه یابد هرچند که پیشرانی بخش نفت در این سال همانند سال 95 نخواهد بود.

    قربانی با بیان اینکه امیدواریم بخش های غیرنفتی بتوانند رشد اقتصادی سال 95 را برای سال جاری نیز رقم بزنند، گفت: رشد بخش صنعت در فصل چهارم سال گذشته به 9.4 درصد رسیده که البته این امر به دلیل مساعدت های نظام بانکی و ارائه و هدایت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط بوده است؛ بنابراین امیدواریم شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این بخش باشیم.

    معاون سیف ادامه داد: اگر بخواهیم به حساب های ملی از جانب هزینه نگاه کنیم باید توجه به مصرف بخش خصوصی داشته باشیم که این رقم به 3.8 درصد با قیمت سال ثابت سال 90 رسیده است که روند فزاینده ای بین فصل اول (0.7 درصد) تا فصل چهارم (6.2) درصد است.

    وی با اشاره به تشکیل سرمایه ثابت و رشد سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات خاطرنشان کرد: در فصل چهارم سال گذشته در حوزه ماشین آلات و ساختمان سرمایه گذاری ها مثبت شده و این امر تاثیرمناسبی در این بخش داشته است.

    به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، اقتصاد ایران پس از چند سال در سال 95 عملکرد مناسبی را داشته و امیدواریم که این رویه با اتخاذ سیاست های مناسب و سازگار در سال جاری نیز ادامه یابد.

    برچسب ها