عصر خودرو

گزارش هفتگی معاملات زیرگروه پلیمری در بورس کالای ایران

عصر بازار- اعلام قیمت­های پایه جدید در هفته گذشته با استقبال خریداران روبه‌رو گردید. در این هفته همانگونه که از نمودار زیر نیز مشخص است میزان عرضه و حجم معاملات افزایش نسبی داشته است. جهت گیری بازار در این هفته نشان می­دهد که فعالان بازار عوامل محرک افزایش قیمت­ها را کماکان پایدار تشخیص داده و از این رو سعی کردند تا خریدهای خود را در این هفته انجام دهند. بیشتر کالاهای عرضه شده در تالار این هفته با رقابت قیمتی مورد داد و ستد قرار گرفت.

گزارش هفتگی معاملات زیرگروه پلیمری در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در هفته گذشته بورس کالا به جهت کاهش التهاب بازار در گروه پی وی سی و سنگین دورانی، سقف نوسان قیمتی این دو گروه را بازار کرد. این مسئله تا حدی به خصوص در مورد پی وسی سی مؤثر واقع گردید و تا قسمتی از نوسانات کاذب این محصول را کاهش داد.
    مسئله ای که این روزها به دغدعه اصلی کارگزاران و مشتریان بورس کالا بدل گشته، افزایش حجم خرید شرکت های معاف از مالیات (شرکت های واقع در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) است که در تالار این هفته به خصوص در گروه های سبک و سنگین فیلم کاملاً مشهود است. واسطه¬گرانی که با استفاده از کدهای این شرکت ها اقدام به خرید می-کنند به جهت عدم پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده توان رقابتی بالاتری نسبت به سایر مصرف کنندگان دارند و همین مسئله باعث شده است تا مصرف کنندگان نتوانند با قیمت¬های مطلوب کالای مورد نیاز خود را تأمین کنند. به عنوان مثال در حالی که قیمت پلی اتیلن سبک فیلم 0075 در بازار آزاد 4320 تومان می¬باشد، میانگین قیمت¬ ثبت شده برای این محصول در تالار 4070 تومان است. این قیمت با احتساب کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده 4446 تومان می باشد که حدود 120 تومان بالاتر از قیمت بازار آزاد می باشد. این قیمت تنها در حالتی منطقی است که خریدار مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکند.
    مسئله کدهای معاف از مالیات چند ماهی است که به یکی از مشکلات حوزه پلیمری بورس کالا بدل  گشته است. برخی از مجتمع های پتروشیمی نظریر مارون و امیرکبیر با تشدید نظارت¬ها و کنترل باربری¬های معرفی شده از سوی این شرکت¬ها، تا حدودی توانسته اند این مسئله را سامان دهند اما این مشکل کماکان در مورد سایر مجتمع¬ها نظیر مهر و بندرامام وجود دارد. در هر صورت تا زمانی که حجم خرید این شرکتها در این سطح وجود داشته باشد، نمی¬توان انتظار داشته تالار پلیمری بورس کالا، بازتاب دهنده روند و اتفاقات صنعت پلیمر کشور باشد.در این هفته 81.185 تن محصولات پلیمری در بازار بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن 275.403 تن تقاضا ثبت شد و در نهایت 60.601 تن از آن معامله گردید. بدین ترتیب سطح عرضه، تقاضا و حجم معاملات 6.3، 73 و 10.5درصد افزایش داشتند.

    بدین ترتیب ارزش معاملات این سری از محصولات نیز در این هفته با رشد همراه بود، بطوریکه از 1.996 میلیارد ریال به 2.201 هزار ریال در انتهای هفته رسید.

    در این هفته زیرگروه پلی پروپیلن نساجی Z30S با استقبال چشمگیری مواجه شد، بطوریکه میزان تقاضا برای این محصول 58 برابر میزان عرضه بود. در این راستا محصولات پلی وینیل کلراید S70 و پلی پروپیلن نساجی HP552R بترتیب با 36 و 34 برابر تقاضا دومین و سومین گریدهایی بودند که مورد استقبال قرار گرفتند. همچنین پلی استایرن مقاوم 7.240 با 29درصد رقابت قیمتی پرطرفدارترین گرید در این هفته بود. در ادامه پلی وینیل کلراید S65 و پلی استایرن انبساطی 200 بترتیب با 22.9 و 17.6 درصد رشد قیمتی رقابت شدند.
    پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 :
    در هفته سوم فروردین ماه سال جدید 7000 تن از این مواد توسط شرکت های پتروشیمی شازند و امیرکبیر در بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن 9210 تن تقاضا به ثبت رسید و سرانجام تماما دادوستد گردید. بدین ترتیب علی رغم کاهش 10 درصدی در سطح تقاضا، مقدار عرضه و حجم معاملات با 75درصد رشد مواجه شدند.

    در جدول زیر جزئیات معاملات مربوط به این زیرگروه آورده شده است.

    در بازار آزاد نیز قیمت این محصول 1.7 درصد نسبت به ابتدای هفته کاهش داشت. بطوریکه از 47.300 ریال در ابتدای هفته به 46.500 ریال در انتهای هفته رسید. اختلاف قیمتی بیشتر از 500 تومانی این محصول با بورس کالا افزایش حجم معاملات در این بازار را در بر داشت.

    پلی وینیل کلراید:
    در این هفته 12632 تن پلی وینیل کلراید توسط شرکت های پتروشیمی اروند، آبادان، بندر امام و غدیر به بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن 20694 تن تقاضا ثبت شد و در نهایت 8352 تن از ان معامله شد. بدین تریتب در مورد این محصول نیز علی رغم کاهش 9.4 درصدی میزان تقاضا، سطح عرضه و حجم معاملات در این هفته بترتیب 21.64 و 37.5 درصد رشد داشتند.

    جدول زیر روند این محصول را بهمراه جزئیات نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید S65  و  S70 مانند همیشه از استقبال خوبی برخوردار شد و با 5 تا 22 درصد رقابت قیمتی معامله شدند.

    در بازار آزاد قیمت این محصول در ابتدای هفته با حرکتی شارپی از 29000 ریال به 32800 ریال رسید و در ادامه تا انتهای هفته مجدد کمی کاهش یافت. در پایان برایند قیمتی این محصول 26درصد کاهش بود.

    پلی اتیلن سبک خطی:
    در این هفته 6660 تن از این محصول در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن 5944 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 5610 تن از آن دادوستد گردید. بدین ترتیب سطح عرضه، تقاضا و حجم معاملات بترتیب 9.8 و 3.1 و 1درصد افزایش داشتند.

    جدول زیر معاملات این سری از محصولات را بطور خلاصه نشان می دهد. همانند گذشته گرید 0209 بیشترین تقاضا و حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

    در بازار آزاد نیز قیمت این محصول به روند کاهشی خود ادامه داد. بطوریکه از ابتدای هفته با نوسان تقریبا 400 ریالی در نهایت در سطح قیمتی 41700 به کار خود پایان داد.

    پلی اتیلن سنگین فیلم
    در این هفته 4312 تن پلی اتیلن سنگین  فیلم در بورس کالای ایران عرضه شد که برای خرید آن 10725 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت تماما معامله شد. بدین ترتیب علی رغم افزایش نزدیک به 40 درصدی سطح تقاضا، میزان عرضه و حجم معاملات بترتیب 16.6 و 8.1درصد با کاهش مواجه شدند.

    جدول زیر جزئیات معاملات این محصول را نشان می دهد. در این هفته گریدهای S7000 و  HF5110 با بیش از 5 درصد رقابت قیمتی پرطرفدارترین گریدهای این سری از محصولات بودند.

    *امیرحسین محمدی، مدیر معاملات کالایی کارگزاری تامین سرمایه نوین

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها