عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

شاخص در قله نگاه ها

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد چشمگیر بازار در روزهای اخیر و به ویژه صعود ۵۲۰۰ واحدی امروز شاخص گفت: چنانچه بخواهیم به بررسی درست دلایل رشد فعلی شاخص دست یابیم، باید ابتدا دلایل افت بازار در حدود ۶ ماهه اخیر را مورد بررسی قرار دهیم که این دلایل را می توان در سه دسته مورد بررسی قرار داد.

شاخص در قله نگاه ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علیرضا کدیور در تشریح این دلایل افزود: مساله اول یا اثرگذارترین دلیل افت بازار سرمایه در انتهای دهه اول مهر،افت قیمت های جهانی در آن مقطع زمانی بود که در طی سه ماهه پاییز گذشته رخ داد و بازار جهانی و به تبع آن بازار سرمایه ما را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. مساله دوم نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن تحریم ها و نگرانی بازار از آثار تحریم بر شرکت ها و به ویژه شرکت های صادرات محور و سومین عامل بحث کاهش نرخ ارز به دلیل دخالت های بانک مرکزی در بازار ارز بود.

    وی با بیان اینکه بازار پس از اصلاح شدید مهرماه به استراحت طولانی و دور از انتظاری پرداخت، درباره دلایل وقوع نوسان های کوچک بازار تا پایان سال 97 گفت: با وجود پیش بینی تحلیل گران مبنی بر رشد دیگر بازار سرمایه و شکستن سقف قبلی شاخص در ماه های انتهایی سال 97 می توان گفت دلایلی سبب رخ ندادن این صعود شد و رشد آن به اوایل سال جاری موکول شد.

    دلایل رشد فعلی بازار

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد کنونی بورس خاطرنشان کرد:دلیل اول افزایش قیمت های جهانی کامودیتی ها و نفت بوده که باعث جبران افت های پاییز نیز شده است. دوم رشد نرخ ارز از محدوده 10 هزار تومان به 13 تا 14 هزار تومان بود. سوم گزارش های ماهانه شرکت ها و به ویژه شرکت های صادرات محور است که بر اساس عملکرد خود در مدت اجرای تحریم ها منتشر کرده اند و نشان از عدم تاثیرپذیری آنچنانی شرکت ها از تحریم ها بوده است؛چراکه تحریم ها آثار آنچنانی روی فروش شرکت ها به ویژه شرکت های صادرات محور نداشته است.

    وی عامل چهارم تاثیرپذیری بازار به ویژه در روزهای اخیر را اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش یا حذف دلار 4200 تومانی در مراودات اقتصادی عنوان کرد و تصریح کرد: این مساله که اخیرا نیز اتفاق افتاده است و روی همه شرکت ها اعم از صادرات محور و غیر صادراتی تاثیرگذار بوده ،تحلیل بازار را به سمت این مساله برده است که دیگر دلار 4200 تومانی نخواهیم داشت و همه شرکت ها ارز مبنای فعالیتشان همان ارز نیمایی یا همان ارز 8 تا 9 هزار تومانی است.

    کدیور تداوم رشد فعلی بازار سرمایه را نیازمند توفیق صنایع در فعالیت ها فعلی دانست و گفت: با فرض ثبات در شرایط فعلی چنانچه شرکت ها و صنایع بورسی بتوانند به فروش خود در شرایط تحریم ادامه دهند و نتایج مثبتی را از این فعالیت ها همچنان در گزارش فعالیت های آنها شاهد باشیم می توانیم به تداوم رشد و رونق بازار سرمایه نیز امیدوار باشیم.

    فعالیت در بازار همواره به تحلیل نیاز دارد

    کدیور برخی سرمایه گذاری در صنایع و شرکت ها را در جهش های بازار سرمایه فاقد تحلیل درست ارزیابی کرد و گفت:آنچه همواره در صعودهای این چنینی بازار و همچنین  ریزش های شدید همواره شاهد هستیم این است که هر سهمی در دوره صعود حتی با بنیاد ضعیف مورد اقبال قرار می گیرد،همچنین هر سهمی حتی با بنیاد قوی و ارزنده از ریزش بازار مصون نمی ماند و سهامدار بعضا ناآگاه از آن خارج می شود.این در حالی است که ممکن است در سهام با بنیاد ضعیف سهامدار سهم را در سقف قیمتی و تحت تاثیر جو بازار خریده باشد و یا سهام با بنیاد قوی در کف قیمتی باشد و تحلیل ها نشان از رشد آن داشته باشد.

    وی عدم توجه بازار به تحلیل را عامل اصلی متضرر شدن برخی سرمایه گذاران بورسی در شرایط افت و خیزهای چشمگیر بازار عنوان کرد و یادآور شد: چنانچه سرمایه گذار بدون دانش اولیه اقدام به خرید و فروش کند، نه تنها امکان از بین رفتن سرمایه او وجود دارد،بلکه می تواند خود به عنوان یک تجربه ناموفق و تبلغ منفی برای بازار سرمایه تلقی شود.بنابراین فعالیت در بازار در شرایط خوشبینی محض و یا بدبینی محض هر دو هم به بازار و هم به سرمایه گذار آسیب می زند.

    شاخص تا کجا صعود می کند؟

    این کارشناس بازار سرمایه رشد فعلی بازار سرمایه را با فرض ثبات شرایط فعلی ادامه دار پیش بینی کرد و گفت: اکنون که بازار تحت تاثیر عوامل مختلف توانسته است رشد مناسبی را تجربه کند و امروز از 200 هزار واحد نیز گذشته است، می تواند با رشد کوتاه مدت 5 تا 10 هزار واحدی به استراحت برود.

    وی با اشاره به فصل برگزاری مجامع به عنوان مهمترین رویداد پیش روی بازار سرمایه در ماه های آتی افزود: شاخص ممکن است پس از رشد فعلی و استراحت کوتاه مدت تا ماه های تیر و مرداد و زمان برگزاری مجامع،بار دیگر صعود را تجربه کند که این صعود می تواند با فرض ثبات در شرایط فعلی تا 220 هزار و یا حتی 240 هزار واحد رخ دهد.در این میان باید به مسائل دیگر تاثیرگذار بر صنایع و سهام نیز بی توجه نبود و در پیش بینی ها و تصمیم گیری ها آنها را نیز لحاظ کرد.

    بازار، بی اعتنا به تحریم ها

    عضو پیشین هیئت مدیره فرابورس از تمدید معافیت های نفتی ایران به عنوان فاکتوری مهم و تاثیرگذار در روند بازار سرمایه یاد کرد و تصریح کرد:هر چند که هنوز هیچ چیز درباره تمدید این معافیت ها به طور روشن بیان نشده است و باید تا زمان مشخص شدن آن صبر کنیم،بازار خوشبینی مفرط درباره آینده را در پیش گرفته و با توجه به دوره ریزشی بازار در زمان نزدیک شدن به اجرای تحریم ها در آبان باید گفت که این مساله نشان دهنده افراط و تفریط در پیش بینی عموم سرمایه گذاران است.

    وی با اشاره به برخی تحلیل ها در بعد جهانی برای تمدید این معافیت ها برای 4 کشور گفت: چنانچه این معافیت ها نیز تمدید شود،ممکن است برخی صنایع با توجه به محدودیت های دیگری همچون اجرایی نشدن کانال مالی نتوانند به فروش خود ادامه دهند و این امر تاثیر خود را در گزارش های آنها نشان دهد.این در حالی است که هر آن ممکن است این برنامه ها نیز عملی شود و شرایط به سمت بهبود پیش برود.بنابراین توجه به اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه می تواند سرمایه گذاران را در تحلیل درست تر یاری کند

    برچسب ها