عصر خودرو

استاد دانشگاه امیرکبیر:

اگر همه‌ آب‌های ورودی به کشور مدیریت می‌شد، تا ۲ سال نگرانی آب نداشتیم

عصر بازار- استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شده است، گفت: از میان این میزان آب وارد شده حدودا ۴۰ میلیارد متر مکعب را توانستیم مدیریت کنیم. اگر ۵۰ میلیارد متر مکعب باقی را هم با مدیریت قوی هدایت می‌کردیم، تقریبا تا دو سال در موضوع آب نگرانی نداشتیم.

اگر همه‌ آب‌های ورودی به کشور مدیریت می‌شد، تا ۲ سال نگرانی آب نداشتیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دکتر رضا مکنون امروز در"میزگرد بررسی سیلاب‌های اخیر" که در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی، همه دلایل سیل را "تغییر اقلیم" می‌دانند و برخی دیگر این چنین فکر نمی‌کنند، اظهار کرد: با وجود این‌همه تحصیل‌کرده‌ای که در کشور داریم، باز هم در موضوع سیلاب شبهه‌هایی مانند "هارپ" و "امکان ورود به ترسالی" پیش آمد؛ علاوه بر این‌ها، بعضی اعلام کردند "ممکن است دست آمریکا در میان باشد". مسجل بدانید که تغییر اقلیم فقط گریبان‌گیر ما نیست، بلکه آمریکا و اروپا را هم درگیر کرده است.

    وی افزود: آبی که به زمین می‌آید، می‌توانست بر سر راه خود در کوه‌ها جذب شود، این به انجام ندادن برخی فعالیت‌ها در حوزه آبخیزداری و جنگل‌داری باز می‌گردد. اما نمی‌توانیم بگوییم که اگر آبخیزداری می‌کردیم، سیل رخ نمی‌داد.

    مکنون اظهار کرد: باید بدانیم فقط سدسازی پاسخگو نیست، ممکن است سدی ساخته شود که مسئول آن تصمیم بگیرد برای مقابله با کم‌آبیتابستان، آب باران بهمن و اسفند را در آن نگهداری کند و بعدتر در بهار با سیل مواجه شود. مدیریت سد باید انجام شود.

    وی با بیان این‌که آبی که از سد رها شود، به پایین دست می‌آید، به ساخت‌و ساز در حریم‌ها اشاره کرد و افزود: چه کسی راه آهن شمال را ساخت؟ ارزیابی زیست محیطی آن کجاست؟ بررسی پتانسیل عبور سیل کجاست؟ انفجار راه‌آهن مدیریت لحظه‌ای است‌. ساخت‌وسازهای این چنینی باید مورد بررسی قرار گیرد.

    مکنون ادامه داد: در ارومیه برخی لایروبی‌ها شده بود و در نتیجه آب بارش این استان وارد دریاچه ارومیه شد و خسارتی بر جای نگذاشت. 92 میلیارد متر مکعب آب وارد ایران شد، اما می‌توانستیم حدود 40 میلیارد آن را مدیریت کنیم، اگر 50 میلیارد دیگر هم با مدیریتی قوی هدایت می‌شد، تقریباً در دو سال آینده در مورد آب نگرانی نداشتیم.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه حمایت روانی از آسیب‌دیدگان سیل ضروری است، به کمک خواستن دولت از دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: دولت از دانشگاه‌ها برای بررسی موضوعات کمک خواسته است. دکتر جهانگیری هفت دانشگاه را سال گذشته مشخص کردند که به دولت کمک کنند. ما دانشگاهیان بیشتر وقتمان صرف تولید مقاله ISI و ارتقای رتبه است و چندان به مسائل کشور کاری نداریم. باید در این نگاه تجدیدنظر شود و دانشگاهیان به دنبال حل مسائل کشور بروند. در مورد سیل هم باید دانشگاه‌ها با همکاری و مشارکت یکدیگر به مقامات گزارش دهند.

    برچسب ها